Custom Search

Jumaat, Oktober 24, 2008

Prinsip Pemerintahan Islam

PRINSIP PEMERINTAHAN ISLAM

Oleh : SAODAH ABD. RAHMAN

POLITIK atau perkara berkaitan dengan kepimpinan dan kenegaraan merupakan satu bidang yang amat rumit serta berisiko tinggi. Setiap individu yang melibatkan diri dalam bidang ini perlu bersedia menghadapi risiko apabila gagal menunaikan tugas kepimpinan memerintah negara. Jawatan pemimpin dan pemerintah bukan merupakan satu pekerjaan yang kekal atau berbentuk warisan. Jawatan ini adalah berkaitan dengan amanah Allah kepada individu yang mempunyai kebolehan, kepakaran dan kebijaksanaan dalam mengendalikan urusan kemasyarakatan dan kenegaraan.

Dalam arena politik dan kepimpinan, kerjasama di antara pemimpin dan rakyat merupakan satu prinsip kepimpinan yang tidak boleh diabaikan. Islam memperkenalkan sistem kepimpinan dan pemerintahan berlandaskan kepada amanah sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Setiap umat Islam mempunyai tugas masing-masing dalam mengendalikan urusan keduniaan berlandaskan kepada wahyu dan kepimpinan Rasulullah SAW.

Pemimpin atau pemerintah dianggap sebagai wakil rakyat untuk mengendalikan urusan kenegaraan dan kemasyarakatan berdasarkan kepada prinsip kepimpinan dalam Islam seperti mana dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat baginda.

Apabila konsep kepimpinan ditafsirkan sebagai amanah yang berbentuk wakil rakyat maka secara jelas menunjukkan bahawa setiap pemimpin dan pemerintah tidak mempunyai kuasa mutlak untuk menguasai dan mewarisi negara yang dipimpin dan diperintah oleh mereka.

Pemimpin dan pemerintah perlu akur kepada suara rakyat jika mereka tidak dapat memenuhi harapan dan impian rakyat dalam mengendalikan urusan keduniaan. Jika mereka mempunyai keupayaan dan kebolehan memerintah dan memimpin serta menyemarakkan keamanan, kestabilan politik, ekonomi serta bijak mengatasi rintangan dan permasalahan maka rakyat perlu akur kepada suara dan arahan pemimpin dan pemerintah.

Apabila seseorang pemimpin tidak mempunyai keupayaan dalam kepimpinan dan pemerintahan maka pelbagai permasalahan akan wujud dalam negara. Ketika ini rakyat perlu bersuara dan mengkritik kepimpinan dengan tujuan meminta dan menyeru supaya menyerahkan jawatan tersebut kepada orang yang lebih berkemampuan dan layak. Ini merupakan satu bentuk kepimpinan dalam Islam.

Perletakkan jawatan akibat kegagalan dalam kepimpinan bukan merupakan satu perkara yang aib, malah ia merupakan satu pengorbanan untuk kebaikan negara dan masyarakat. Sikap akur kepada suara rakyat merupakan satu bentuk penghormatan diri yang dimiliki oleh pemimpin Islam yang berwibawa.

Jawatan pemimpin hanyalah satu amanah dan tugas untuk mengendalikan urusan rakyat dan negara. Jika rakyat tidak memerlukan kepimpinannya maka beliau terlepas daripada memegang amanah berat yang dipikul selama ini.

Kepimpinan dan pemerintahan dalam Islam berunsurkan kepada kejujuran, keadilan, kebijaksanaan dan jiwa kemanusiaan yang tinggi. Jika ciri-ciri ini disebatikan dalam pemikiran dan hati nurani para pemimpin dan pemerintah negara Islam maka tidak akan berlaku perselisihan atau pertarungan hebat untuk memegang jawatan tertinggi dalam kepimpinan.

Pertarungan dan perselisihan di antara para pemimpin dan pemerintah yang wujud dalam negara Islam masa kini adalah akibat daripada salah tafsir dalam memahami konsep dan prinsip dalam kepimpinan dan pemerintahan. Ini disebabkan pemikiran dan jiwa umat Islam sering dikaburkan dengan keindahan dan kemewahan yang akan dinikmati ketika mereka dilantik menjadi pemimpin dan pemerintah.

Pemikiran dan jiwa yang dihiasi dengan keindahan material dan keduniaan menyebabkan umat Islam sering tersungkur apabila menjadi pemimpin negara. Prinsip dan konsep kepimpinan dalam Islam terkubur apabila para pemimpin dan pemerintahan Islam beranggapan bahawa kuasa yang dimiliki itu merupakan satu kuasa mutlak, dan hak serta keistimewaan negara dijadikan hak milik diri dan ahli keluarga. Ini merupakan satu dilema yang paling getir dihadapi oleh dunia Islam masa kini.

Kekayaan

Negara Islam yang mempunyai sumber kekayaan paling bernilai menjadi negara miskin kerana harta dan kekayaan negara dimiliki oleh para pemimpin dan dikongsi bersama pelabur asing. Kemiskinan yang wujud dalam negara-negara Arab yang terkenal dengan sumber kekayaan dunia perlu dijadikan tauladan kepada para pemimpin dan pemerintah dalam negara ini.

Umat Islam perlu memahami bahawa negara adalah hak milik penghuni dalam negara tersebut. Setiap sumber kekayaan negara perlu dikongsi bersama dengan rakyat. Tanggungjawab para pemimpin dan pemerintah perlu berasaskan kepada konsep kecintaan kepada rakyat dan merupakan amanah Allah dalam mengendalikan urusan makhluknya di muka bumi ini.

Jawatan pemimpin bukan merupakan satu jawatan yang terlalu istimewa mengikut perspektif Islam. Ia hanya merupakan tugas dan amanah yang berat dan akan dipersoalkan oleh Allah di hari Akhirat. Oleh itu setiap pemimpin perlu akur kepada suara dan rintihan rakyat supaya kepimpinan mereka direstui oleh rakyat dan diberkati oleh Allah.

Konsep dan prinsip kepimpinan Islam perlu disemat dalam pemikiran dan jiwa umat Islam supaya setiap individu yang dilantik menjadi pemimpin dan pemerintah memahami bahawa setiap pergerakan dan aktiviti mereka dipantau oleh masyarakat. Ini merupakan satu cara untuk membentuk sistem politik dan keperibadian umat Islam bersesuaian dengan konsep dan prinsip sebagai khalifah Allah di muka bumi ini.

Konsep dan prinsip kepimpinan yang berunsurkan demokrasi yang dilaksanakan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat perlu dijadikan panduan umat Islam. Rasulullah SAW tidak mewarisi jawatan khalifah kepada ahli keluarga baginda atau individu tertentu. Baginda menyerahkan perkara tersebut kepada masyarakat untuk menentukan siapakah yang layak menjadi pemimpin selepas baginda.

Konsep keterbukaan menjadi amalan kepada para sahabat Rasulullah SAW semasa memimpin negara. Abu Bakar secara terbuka meminta umat Islam menyokong dan taat kepada beliau jika beliau melaksanakan tugas dengan baik. Beliau juga menggalakkan masyarakat mengkritik dan menyuarakan tentangan terhadap beliau jika beliau gagal dalam melaksanakan tugas.

Abu Bakar juga menyeru masyarakat menentang dan memecat beliau daripada jawatan khalifah jika beliau gagal dalam pemerintahan dan ingkar meletakkan jawatan. Oleh itu perlucutan jawatan dalam kepimpinan dan pentadbiran akibat kelemahan dan kegagalan para pemimpin dan pentadbir merupakan satu fenomena biasa dalam sistem politik dan pemerintahan dalam Islam.

Berdasarkan kepada prinsip dan konsep kepimpinan dan pemerintahan dalam Islam maka diharapkan setiap pemimpin dan pentadbir dalam negara ini menumpukan perhatian kepada tugas dengan sebaik mungkin semoga sumbangan dan pengorbanan mereka direstui oleh rakyat dan diberkati oleh Allah.

Oleh itu rakyat dan pemimpin dalam negara ini perlu bekerjasama untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Islam yang maju.

Image Hosted by ImageShack.us

Kpimpinan Pikul Amanah Brat

KEPIMPINAN PIKUL AMANAH BERAT

Oleh : SITI SHAMSIAH MOHD. SUFI

KETIKA Abu Zar meminta Rasulullah SAW supaya meletakkan dirinya dalam barisan kepimpinan dan pentadbiran negara, Baginda lantas menyatakan bahawa Abu Zar memiliki kelemahan yang tidak melayakkannya untuk menjawat jawatan sebagai pentadbir negara.

Baginda Rasulullah SAW mengingatkan bahawa jawatan sebenarnya amanah yang sangat berat dan amanah ini hanya akan menyebabkan kekesalan dan duka cita semata-mata, kecuali jika jawatan tersebut disandang oleh kalangan yang layak.

Pada ketika yang lain Rasulullah SAW melarang Abdur Rahman bin Samurah r.a daripada meminta-minta untuk menjadi pentadbir negara. Ini kerana perolehan jawatan atas sebab permintaan adalah suatu tugas yang sukar untuk dilaksanakan.

Sebaliknya jika jawatan tersebut disandang atas keperluan negara, tugasan tersebut merupakan sesuatu yang sifatnya lebih mudah untuk dilaksanakan dan ia juga akan menerima bantuan dalam pelaksanaan tugas tersebut.

Kita melihat Sahabat Rasulullah ini hanyalah segelintir dari kalangan yang mendapati bahawa jawatan sebagai pemimpin adalah sesuatu yang dipandang hebat dan dihormati.

Mereka terlupa di sebalik kehebatan dan penghormatan yang diberi adalah tugas rumit dan sekiranya ia tidak dilaksanakan dengan baik maka menyebabkan kesan yang tidak baik kepada orang bawahan dan juga rakyat.

Apabila sampai pada hari pembalasan, maka hanya api neraka yang layak untuk pemimpin yang gagal. Bagaimanapun sebagai insan beriman sekalipun teruja untuk menjadi pemimpin, mereka adalah kalangan yang berhati mulia dan berlapang dada kerana tidak menolak teguran atau nasihat yang diberikan.

Saidina Abu Bakar al-Siddiq dilihat secara sepakat oleh Sahabat-sahabat sebagai orang yang paling layak untuk menggantikan Rasulullah SAW yang wafat sebagai pemimpin umat Islam.

Bagaimanapun sifat tawaduk yang ada pada peribadi beliau menjadikan beliau menerimanya dengan penuh rendah diri. Kesedihan yang masih berkabung dalam hati atas kewafatan Rasulullah SAW juga sangat memberi kesan kepada perasaan beliau pada ketika itu dan menjadikan beliau tidak teruja dengan apa yang diterimanya.

Terbaik

Dalam ucapan sulung sebagai pemimpin, beliau menyatakan pelantikannya sebagai pemimpin tidak memadai untuk menjadi lambang bahawa beliau adalah yang terbaik dari kalangan mereka.

Seterusnya, beliau mengharapkan sokongan selagi berada dalam kebenaran dan sebaliknya, sekiranya umat Islam melihat sebarang keburukan atau kebatilan daripada pihaknya, maka beliau meminta supaya ditegur dan dibetulkan.

Harapan yang sama juga dimajukan oleh pengganti Khalifah Saidina Abu Bakar, iaitu Saidina Umar al-Khattab. Sesuai dengan perwatakannya yang sangat tegas dan bengis, seorang lelaki mewakili rakyat menyambut harapan Saidina Umar dengan mengatakan bahawa sekiranya Khalifah melakukan penyelewengan, pihak rakyat akan membetulkannya dengan menggunakan 'mata pedang'.

Selanjutnya dalam satu peristiwa, Khalifah Saidina Umar al-Khattab berlapang dada menerima teguran daripada seorang wanita berkenaan saranan Khalifah supaya kadar mas kahwin yang diletakkan oleh pihak pengantin perempuan haruslah rendah kadarnya.

Wanita berkenaan menempelak pandangan Khalifah dan menegaskan bahawa sebarang penetapan kadar mas kahwin sememangnya hak pengantin perempuan dan ia tidak sepatutnya dipertikaikan.

Khalifah tidak menganggap teguran tersebut sebagai perkara yang memalukan bahkan menegaskan dengan kata-katanya, "Perempuan ini benar dan Umar telah bersalah".

Penegasan Khalifah seiring dengan doa beliau sebagai seorang pemimpin yang menyebut sebagai, "Semoga Allah merahmati seseorang yang menunjukkan kepadaku tentang keaiban diriku".

Sifat-sifat berlapang dada yang ditunjukkan oleh pemimpin-pemimpin ulung ini membuktikan mereka adalah kalangan insan yang tinggi taqwanya. Mereka tidak mengejar pangkat dan kedudukan, sebaliknya pangkat dan kedudukan itu digunakan untuk mendapatkan keredaan Allah SWT. Melalui jawatan tersebut mereka membuat keputusan dan dasar-dasar kenegaraan yang memberikan kebaikan kepada agama, rakyat dan negara.

Selanjutnya, sangat menarik untuk kita meneladani keperibadian Khalifah Umar Abdul Aziz yang memerintah dari tahun 717H sehingga 720H, sebagai seorang pemimpin dan ketua negara. Sebelum pelantikan tersebut yang dilakukan oleh Khalifah Sulayman Abdul Malik berlaku, beliau beberapa kali berikhtiar supaya Khalifah Sulayman mengubah keputusannya.

Dan apabila beliau menerima pelantikan tersebut, beliau telah merubah budaya dengan meletak jawatan dan memulangkan semula jawatan tersebut kepada rakyat.

Memberi kebebasan kepada rakyat untuk memilih calon yang lebih layak untuk memimpin rakyat dan negara. Akan tetapi, disebabkan beliau sememangnya calon yang paling layak dan amat dekat di hati rakyat, maka beliau juga yang akhirnya dipilih.

Ini menunjukkan bahawa kesediaan beliau untuk meletak jawatan dan mengundur diri daripada menjadi pentadbir negara adalah disebabkan ketakwaannya kepada Allah SWT. Ketakwaan melahirkan kebimbangan untuk menerima tanggungjawab yang amat berat; bimbang sekiranya pelantikan itu hanya mengundang keburukan kepada rakyat dan negara. Kesediaan untuk mengundurkan diri adalah sebahagian daripada usaha memelihara kemaslahatan rakyat.

Daripada pengalaman pemimpin-pemimpin ulung ini, kesediaan menerima teguran, pembetulan sehinggalah ke peringkat berundur diri, bukanlah sikap yang menjatuhkan maruah peribadi. Pengalaman lampau membuktikan sikap dan tindakan tersebut menjadikan golongan rakyat lebih menghormati dan mengagumi keperibadian pemimpin sebegini.

Kebaikan kepimpinan akan dinilai dan dirasai oleh pihak rakyat, maka sia-sialah sikap sesetengah pemimpin yang terus mendakwa dirinya yang paling layak untuk memimpin sedangkan rakyat yang menjadi hakimnya.

Image Hosted by ImageShack.us

Sabtu, Oktober 18, 2008

Pelajar Dulu & Sekarang

Sediakan Pelajar Untuk Hadapi Cabaran Dunia Pekerjaan

Oleh : Zin Mahmud

PEPERIKSAAN Penilaian Menengah Rendah (PMR) baru selesai semalam. Dalam akhbar, perbahasan sedang berlaku tentang kepentingan mata pelajaran Sejarah untuk murid-murid di peringkat Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Isu sama ada bahasa Inggeris akan terus menjadi bahasa pengantar bagi mata pelajaran Sains dan Matematik juga masih belum selesai.

Tetapi di kalangan majikan dan mereka yang bertanggungjawab mencari kakitangan baru, keluhan susahnya untuk mendapatkan tenaga kerja bersesuaian semakin kuat kedengaran.

Apabila iklan jawatan kosong disiarkan, sememangnya bertimbun-timbun surat permohonan yang datang. Itu tandanya ramai yang berkelayakan di samping susahnya mendapat pekerjaan.

Apabila dipanggil untuk interviu, perhatian utama mereka adalah gaji dan keselesaan tempat bekerja hingga terlupa terhadap apa yang mereka boleh tawarkan kepada syarikat.

Maka timbullah persoalan di kalangan majikan tentang apakah yang institusi-institusi pengajian sediakan bagi pelajar-pelajar mereka untuk menjadi pekerja yang baik. Tetapi kalau hendak mencari salah, janganlah dihalakan terhadap institusi-institusi pengajian tinggi semata-mata. Apa yang diterima oleh IPT adalah pelajar-pelajar dari sekolah, sama ada melalui Matrikulasi, Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) malah PMR dan UPSR.

Kalau orientasi UPSR terlalu akademik hinggakan berlaku kebocoran kertas peperiksaan, maka akibatnya akan dibawa kepada PMR. Pelajar-pelajar UPSR khususnya di kalangan Melayu berlumba-lumba mendapatkan 5A untuk memasuki sekolah berasrama penuh. Bukan untuk mendapatkan pendidikan dalam erti kata yang penuh. Mata pelajaran Sejarah jika diajar akhirnya bukan untuk melahirkan pelajar-pelajar yang berfikir dan sedar tetapi hanya menambah beban akademiknya.

Tetapi di peringkat PMR, keadaan lebih kritikal. Ini kerana kejayaan PMR merupakan persediaan asas yang penting bagi menghadapi SPM. Bagaimanapun, apa yang berlaku ialah perlumbaan PMR adalah supaya anak-anak itu dapat memasuki sekolah yang bagus, dengan tenaga pengajar bermutu. Maka pelajar-pelajar baik akan diajar oleh guru yang baik. Sementara pelajar bermasalah tidak dapat perhatian yang setimpal.

Hakikatnya, tidak semua pelajar mampu belajar akademik di peringkat SPM. Kalau dahulu, Sijil Rendah Pelajaran (SRP) menyaringi pelajar-pelajar supaya hanya mereka yang mampu dan layak akan meneruskan persekolahan hingga ke peringkat SPM. Golongan yang tidak layak wajar dialirkan ke tempat-tempat lain bagi menyediakan mereka untuk bekerja.

Tetapi itu tidak berlaku. Pelajar-pelajar ini terus diasak untuk mengambil SPM walaupun mereka sudah bosan untuk belajar akademik. Akibatnya mereka hanya menimbulkan masalah disiplin di sekolah-sekolah dan mengganggu pelajar lain.

Harapan ibu bapa terhadap anak-anak mereka adalah tinggi. Walaupun ada antaranya mendapat markah rendah dalam SPM tetapi terus mencapai kelayakan bagi memasuki kolej dan universiti. Hakikat bahawa banyak daripada mereka tidak layak belajar di universiti, ataupun memang tidak berminat untuk melanjutkan pelajaran telah tidak diambil kira. Maka tidak hairanlah generasi lama membuat penilaian bahawa mutu universiti negara ini sudah merosot.

Maka akhirnya mereka belajar juga dan lulus hingga memperoleh ijazah. Kebanyakannya dengan markah sederhana. Lebih parah lagi apabila berlaku amalan kerat dan tampal (cut and paste) ketika membuat tugasan. Tanpa kejujuran akademik ini, apakah yang dapat diharapkan daripada mereka ketika majikan mencari kakitangan-kakitangan baru?

Siswazah baru wajar merupakan golongan yang mempunyai idealisme dalam hidup dan berazam untuk bukan saja mencapai kejayaan dalam bidang mereka tetapi untuk memberi sumbangan melalui perubahan-perubahan. Akan tetapi jika dari awal lagi mereka tidak mempunyai nilai untuk berfikir secara berbeza, maka akhirnya mereka bukan saja menjadi penumpang tetapi adalah beban dalam organisasi.

Setelah tidak berupaya untuk bertahan dalam sektor swasta maka umumnya petugas-petugas Melayu lebih cenderung untuk bekerja dengan sektor awam.

Namun begitu, jika sikap yang dibawa oleh siswazah ke dalam perkhidmatan kerajaan berbentuk lembap, negatif atau tidak dinamik, maka sudah tentu sektor awam yang akan terjejas dengan kakitangan-kakitangan seperti ini. Apabila sifat sederhana dan tidak dinamik ini sudah mendalam, maka ia akan menjadi budaya.

Oleh kerana sekolah-sekolah dan IPTA adalah di bawah penyeliaan kerajaan dan tenaga kerja mereka juga merupakan kakitangan perkhidmatan awam, maka jika budaya lembap ini sudah begitu kukuh dalam jentera kerajaan, ia juga akan ditanam ke atas murid-murid sekolah dan pelajar universiti awam. Akhirnya masyarakat juga menerima budaya ini dan ia juga menyerap ke dalam sektor swasta.

Image Hosted by ImageShack.us

P'niagaan Yg Tak Pernah Rugi

“Sesungguhnya orang-orang yang membaca kitab Allah, mendirikan sembahyang dan membelanjakan (dijalan kebaikan) sebahagian dari rezeki yang kami berikan kepada mereka, dengan diam-diam dan terang-terang, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak pernah rugi”.

(Fathir : 29)

Oleh : HAIRIE

Mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak pernah rugi dalam ayat ini adalah satu ungkapan yang penuh makna dan rahsianya. Persoalannya apakah perniagaan itu? Mengapa ia tak pernah rugi? Persoalan ini memerlukan akal untuk memikirkannya dan mencari sebab mengapa ia dikatakan sedemikian.

Sebelum itu dijelaskan bahawa mereka yang mengharapkan perniagaan yang tak pernah rugi ini adalah orang-orang yang membaca kitab Allah yakni Al-Quran, mereka yang mendirikan sembahyang dan membelanjakan dijalan kebaikan sebahagian rezeki yang diperoleh. Sama ada mereka melakukan semua itu secara diam-diam atau terang-terangan iaitu mereka tidak menunjukkan serta memberitahu kepada sesiapa pun amalan mereka itu atau dengan cara sebaliknya iaitu apa yang mereka perbuat dapat diperhatikan oleh orang lain.

Tidak bermakna dia sengaja hendak menunjuk-nunjuk sebaliknya apa yang diperbuat olehnya sememangnya tak dapat disembunyikan misalnya sembahyang berjemaah atau memberi sedekah secara terbuka di khalayak ramai. Apa yang penting ialah niat dan keikhlasannya melakukan semua itu kerana Allah sama ada secara terang-terangan di depan orang ramai atau dia bersendirian di rumah.

Ini bermakna membaca kitab, mendirikan sembahyang dan membelanjakan sebahagian harta untuk kebaikan adalah satu urusan yang mempunyai nilai yang berharga sehinggakan sesiapa yang mengamalkannya akan diberi ganjaran yang menguntungkan. Apa kaitannya dengan perniagaan? Dalam berniaga ada pihak yang menjual atau menawarkan barang atau perkhidmatan dan ada pihak yang membeli atau menggunakan perkhidmatan tersebut. Setiap barang yang dijual perlu dibayar dengan harga yang setimpal.

Dalam konteks perniagaan ini, apa yang dijual itu ialah kitab Al-Quran, sembahyang dan amalan kebaikan. Adakah ada orang yang mahu membelinya atau menerimanya untuk dikerjakan. Pemilik perniagaan ini yakni Allah menawarkan ganjaran pahala yang besar dan syurga kepada mereka yang mahu mengerjakannya dengan segala kos dan usaha yang dilakukannya sendiri.

Tentunya ganjaran yang diberikan nanti adalah lebih besar dari segala kos dan segala tenaga serta masa yang digunakannya untuk melaksanakan apa yang ditawarkan itu. Kita yang melaksanakannya adalah pembeli dan tentunya dalam usaha tersebut kita menggunakan pengorbanan. Kita korbankan wang ringgit untuk mengerjakan kebaikan, wang ringgit merupakan rezeki yang kita peroleh hasil dari usaha titik peluh kita sendiri di dunia. Adakah kita sanggup korbankan sebahagian rezeki itu untuk melakukan amalan kebaikan. Begitu juga sembahyang, kita korbankan tenaga dan masa kita untuk melaksanakannya sebentar ketika kita sedang sibuk dan asyik dengan urusan dunia. Apakah kita sanggup luangkan sedikit masa dan tinggalkan sementara kesibukan dunia kita untuk menunaikan sembahyang. Manakala membaca kitab Al-Quran merupakan satu usaha untuk mencari kebenaran dengan memikirkan apa yang disampaikan dalam kitab tersebut. Apakah kita mampu memikirkannya dan melaksanakan apa yang diperintahkan dan apa yang dilarang.

Selain itu, terdapat banyak petunjuk serta pengajaran yang boleh diperoleh melalui al-Quran. Kitab Allah ini adalah satu mukjizat yang sangat besar yang perlu diteliti dan dikaji oleh manusia kerana setiap ayat yang disampaikan akan membongkar seribu satu persoalan yang akan memberi kesedaran serta pengajaran untuk kita mencari jalan menjadikan hidup kita lebih baik lagi di dunia bagi mencapai kebahagian serta menjamin kesejahteraan kita di akhirat kelak.

Apabila kita mampu memikirkannya serta mengetahui segala persoalan yang timbul dalam hati dan fikiran kita sudah tentunya kita dapat melakukan apa yang terbaik untuk kita tanpa melengah-lengahkan masa lagi. Kerana kesedaran itu akan menuntut kita supaya sentiasa berubah bagi merebut apa yang ditawarkan dalam perniagaan ini. Inilah yang dinyatakan sebagai perniagaan yang menguntungkan dan tidak pernah rugi kerana apabila kita mampu untuk berubah maka kita mampu memperbaiki diri kita, meningkatkan lagi kualiti hidup kita walaupun mungkin tidak kaya harta benda namun dengan mensyukuri apa yang ada sekarang menjadikan hidup kita rasa selesa tanpa dibebankan dengan pelbagai masalah yang sering dihadapi oleh mereka yang tidak mahu berfikir dan mengambil pengajaran dari apa yang ditunjukkan dari kitab al-Quran, dari apa yang berlaku di sekeliling kita dan apa yang terjadi ke atas orang lain.

Walaupun ada orang yang kaya raya apa gunanya sekiranya ia menjadi rebutan pihak lain, pihak lain disini bermaksud perompak, anak-anak atau waris yang berebut harta keluarga, musuh yang tak senang hati dengan kita sehingga menyaman kita di mahkamah. Bahkan kerana lalai dengan kekayaan itu hasil dari usaha perniagaan di dunia maka kita pun terlupa untuk berniaga dengan Allah, kita tak mau membeli amalan kebaikan, kita tak mau membeli sembahyang dan kitab al-Quran dari Nya. Kita lebih suka membeli kereta mewah, banglo mewah, melancong ke eropah, membeli buku perniagaan dan berfikir untuk meluaskan lagi empayar perniagaan atau kedudukan dalam sesuatu organisasi supaya lebih mudah mendapat banyak keuntungan.

Lalu kita pun terpedaya dan terdedah kepada pelbagai bahaya dan ancaman kerana kita tidak berbuat baik pada orang lain, pada alam ini, pada masyarakat dan rakyat. Kita tinggalkan sembahyang lalu kita akan mudah terpengaruh dengan kejahatan, terdedah pada ancaman dan mudah diburu musuh dan menjadi mangsa. Ini kerana kita tiada benteng pertahanan diri, kita sangat mudah terdedah pada penyakit, kita dengan mudahnya diancam dengan sihir yang menggunakan jin dan iblis sebagai perantara. Kerana kita tidak diberi petunjuk dan tiada kesedaran untuk berfikir tentang segala persoalan kehidupan akibat terlalu sibuk memikirkan tentang keuntungan dunia maka kita akan banyak melakukan kesilapan, kita tidak akan sedar bahawa apa yang kita perbuat itu mendatangkan kemudaratan.

Maka itulah, kekayaan yang diperolehinya nanti akan habis digunakan untuk mengubati penyakit, dirompak oleh pencuri, membayar saman atau kos turun naik mahkamah atau denda hukuman mahkamah, kereta mewahnya remuk akibat kemalangan, rumahnya terbakar dan banyak lagi bencana-bencana yang akan timbul sekiranya kita leka dan menolak perniagaan dengan Allah yang tidak pernah rugi. Itulah akibat mereka yang lalai dengan peringatan Allah lalu Dia menurunkan peringatan kepada mereka dengan menurunkan bencana ke atas apa yang mereka sukai dan sayangi dari harta-harta dan anak-anak serta isteri mereka. Mereka tidak mengharapkan perniagaan dengan Allah kerana mereka merasakan diri mereka mampu berdikari dan mempunyai pangkat, kuasa, kelulusan pendidikan yang tinggi serta mempunyai banyak pengaruh untuk mendapatkan apa yang mereka ingini.

Kita dapat perhatikan dimana-mana saja mereka ini sentiasa dalam kerugian walaupun mereka terus menerus berusaha keras untuk mengumpul kekayaan dunia namun akhirnya apabila mati harta kekayaan itu tidak dibawa sebaliknya hanya amalan mereka iaitu sembahyang, kesan membaca al-Quran dan kebaikan yang pernah mereka lakukan sepanjang hidup di dunia. Itulah perniagaan yang tidak pernah rugi dan ia kelak akan dibalas dengan ganjaran yang setimpal dengan segala kos, masa dan tenaga yang kita gunakan untuk melaksanakannya.

Semoga kita semua mendapat petunjuk untuk memahami apa yang disampaikan dan memikirkan lebih lanjut lagi untuk diri sendiri. InsyaAllah...

Image Hosted by ImageShack.us

Ciri-ciri Orang Beriman

“Kitab itu tiada diragukan, menjadi pemimpin untuk orang-orang yang memelihara dirinya dari kejahatan. Orang-orang yang beriman (percaya) kepada yang ghaib, tetap mengerjakan sembahyang dan menafkahkan (membelanjakan di jalan kebaikan) sebahagian dari rezeki yang kani berikan kepada mereka. Dan orang-orang yang bberiman kepada wahyu yang diturunkan kepada engkau (Muhammasd) dan wahyu yang telah diturunkan sebelum engkau, dan mereka yakin akan adanya hari akhirat. Itulah orang-orang yang mengikut pimpinan Tuhan dan itulah orang-orang yang berbahagia (beruntung).”

( Al-Baqarah : 2-4 )

Oleh : HAIRIE

Intipati utama dalam ayat-ayat ini ialah mengenai ciri-ciri orang yang beriman. Ciri-ciri yang dijelaskan tersebut ialah :

1. Membaca kitab al-Quran dan kitab-kitab sebelumnya
2. Percaya kepada yang ghaib
3. Tetap mengerjakan sembahyang
4. Membelanjakan sebahagian dari rezeki untuk jalan kebaikan
5. Percaya dan yakin kepada hari akhirat

Mereka yang melaksanakan dan tetap dengan ciri-ciri di atas pastinya akan berbahagia atau beruntung. Mengapa berbahagia dan beruntung? Apa yang ada pada kitab-kitab tersebut? apa yang ada pada perkara ghaib? Apa tujuannya bersembahyang? Apa perlunya membelanjakan sebahagian rezeki untuk kebaikan? Apa faedahnya percaya pada hari akhirat? Pastinya persoalan-persoalan ini akan timbul dalam hati sanubari pada diri setiap manusia.

Kitab al-Quran adalah kitab yang memberi petunjuk dan pengajaran kepada manusia, ia merupakan satu mukjizat yang sangat besar sekiranya isi kandungannya difikirkan secara mendalam dan dikaji secara praktikal. Sungguhpun kitab-kitab sebelumnya sukar untuk ditemui seperti kitab Taurat, Zabur dan Injil namun al-Quran adalah pelengkap kepada kitab-kitab tersebut dan menyampaikan apa yang pernah disampaikan menerusi kitab-kitab tersebut. Kalau pun ada kitab-kitab tersebut seperti Injil namun ia tidak asli lagi dan mempunyai banyak versi yang tentunya isi kandungannya berbeza-beza dan telah diubah oleh tangan-tangan manusia sejak kitab itu diulang cetak.

Apa untungnya membaca kitab al-Quran? Sebagai pemberi petunjuk dan pengajaran pastinya ia akan memberi bimbingan kepada kita apa yang boleh dan apa yang tidak boleh. Setiap apa yang disampaikan mempunyai hikmat-hikmat yang tersendiri dan hikmat-hikmat itu hanya akan muncul sekiranya ia diusahakan. Apabila manusia memperoleh keuntungan dari pengajaran ini maka berbahagialah mereka kerana dengan kurnia serta rahmat Allah yang dicari dan ditemui dengan petunjuk dari al-Quran manusia mampu menikmati keuntungan yang tak terduga.

Perkara ghaib adalah sebahagian yang dinyatakan oleh kitab al-Quran untuk manusia mempercayainya. Perkara ghaib amat sukar untuk dipercayai kerana sifat manusia itu yang lebih percaya dan yakin dengan apa yang dapat diperhatikannya secara mata kasar sahaja. Ini kerana sifat kejadian lahiriah manusia itu adalah bersifat zahir dan nyata iaitu disertai dengan deria untuk melihat, merasa, mendengar, menghidu dan menyentuh. Sedangkan perkara ghaib tidak boleh dikesan oleh deria-deria ini.

Namun, ada segelintir manusia yang bijak menyatakan bahawa manusia mempunyai deria ke-6 yang tidak bersifat lahiriah. Barang siapa yang mampu menggunakan deria ini maka dia mampu untuk mencapai sesuatu yang sukar untuk dijangka dan difikirkan oleh seorang manusia biasa. Kepercayaan sebegini sebenarnya adalah lahir dari kepercayaan terhadap perkara ghaib, deria yang mampu mengetahui perkara ghaib akan menjadikan seseorang itu yakin dengan sesuatu yang tidak mustahil. Keyakinannya terhadap apa yang tidak nampak dan tidak terjangkau oleh pemikiran orang lain menyebabkan seseorang itu mampu melaksanakan apa yang orang lain tidak mampu melakukannya, dan seseorang itu akan terus berusaha untuk mencapai apa yang dia yakini.

Sembahyang adalah satu perintah yang boleh memelihara diri daripada kejahatan, faedah-faedah sembahyang tidak nampak dalam masa terdekat tetapi hasilnya boleh diperoleh setelah beberapa lama ia dilakukan. Ini adalah antara salah satu sifat perkara ghaib, walaupun sekarang ini ada antara faedah-faedah sembahyang itu telah boleh difahami dan dirasai oleh manusia namun banyak lagi yang masih belum diketahui.

Sembahyang bukan sahaja membersihkan diri dari dosa yang dilakukan sama ada secara sengaja atau tidak sengaja, ia juga membentuk disiplin seseorang serta merapatkan barisan umat Islam melalui jemaah. Kajian saintis kini menemui setiap pergerakan dalam sembahyang itu mampu untuk memulihkan diri seseorang bukan sahaja secara lahiriah tetapi juga batiniah. Dari segi lahiriah ia bukan semata-mata senaman yang menggerakkan seluruh anggota tubuh badan tetapi juga melancarkan aliran darah dalam diri manusia melalui gerakan berdiri sehinggalah bersujud yang mengalirkan darah dari hujung kaki sehinggalah ke otak. Aliran darah yang lancar bermakna akan menjadikan seorang manusia itu cergas fizikal dan cerdas fikiran.

Sementara dari segi batiniah, sembahyang akan membentuk keyakinan kepada seseorang bahawa setiap kebaikan yang dilakukannya akan dibalas dengan ganjaran yang setimpal. Inilah yang menggalakkan seseorang untuk berusaha melakukan kebaikan dan memperbaiki dirinya untuk meninggalkan sisa-sisa kejahatan yang masih ada pada dirinya. Setiap amalan kebaikan itu tak semudah perlaksanaannya, ia tidak boleh dilakukan secara percuma dan ia perlukan satu pengorbanan.

Lantaran itulah, membelanjakan sebahagian daripada rezeki yang diterima seseorang itu ke jalan kebaikan adalah salah satu pengorbanan untuk mendapatkan ganjaran yang dijanjikan Allah. Pengorbanan itu tidak terbatas hanya kepada wang ringgit sahaja, kurnia Allah kepada manusia tidak hanya pada rezeki sahaja bahkan kurnia Allah sangat banyak dan melimpah. Antara lain-lain kurnia Allah ialah kelapangan masa, kemampuan tenaga dan kecerdasan akal fikiran.

Adakah seseorang itu sanggup mengorbankan masanya untuk jalan kebaikan dengan harapan mendapat ganjaran dan keredhaan Allah? Adakah seseorang itu sanggup mengorbankan tenaganya untuk berusaha melaksanakan apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang ditegah? Adakah seseorang itu sanggup mengorbankan kebijaksanaannya dan kepandaiannya untuk kebaikan orang lain dan agama Allah.

Segala apa yang dilakukan manusia itu bermula dengan kepercayaannya terhadap kitab-kitab Allah, percaya kepada perkara ghaib, menunaikan sembahyang dan ibadat lain dan membelanjakan sebahagian rezeki untuk kebaikan adalah semata-mata disebabkan oleh kepercayaan dan keyakinannya terhadap hari akhirat. Setiap apa yang dikerjakannya itu merupakan satu rangkuman kebaikan yang akan dibalas dengan ganjaran yang hanya akan diperoleh pada hari akhirat kelak.

Bahkan ada antara ganjaran itu dikurniakan dahulu semasa masih hidup di dunia namun ganjaran yang lebih besar akan diberikan pada hari akhirat kelak. Hari akhirat mempunyai beberapa fasa dan fasa terakhir ialah apabila setiap orang itu dibalas dengan ganjaran yang paling besar setelah melalui pelbagai tapisan dan halangan yang ia lulus melaluinya. Kejayaan melepasi tapisan dan halangan inilah yang memerlukan rangkuman amalan-amalan kebaikan yang pernah dilakukan semasa masih diberi kesempatan untuk melakukannya semasa masih hidup di dunia.

Dalam mendefinisikan bagaimana seseorang itu boleh menerima ganjaran di akhirat kelak ialah dengan pengiraan timbangan pahala yang diperolehinya bagi setiap amalan kebaikan yang dikerjakan. Jika timbangan pahala itu lebih berat dari dosanya di hari perhitungan akhirat kelak maka layaklah seseorang itu diberi ganjaran sebagai penghuni syurga di mana di dalamnya terdapat pelbagai lagi ganjaran-ganjaran yang tak terjangkau oleh kemampuan manusia untuk memikirkannya. Maka itulah, antara ciri-ciri orang beriman ialah apabila mereka melaksanakan 5 perkara tersebut. Ia adalah pokok utama kepada cabang-cabang amalan-amalan kebaikan yang lain yang akan disampaikan secara lebih lanjut lagi menerusi ayat-ayat al-Quran yang lain kelak.

Jika kita mampu memahami asas-asas bagi ciri-ciri orang yang beriman ini, maka pastinya kita akan mampu memahami penjelasan lanjut yang akan disampaikan oleh kitab al-Quran sama ada secara jelas atau tidak jelas. Namun harus diperingati, ada antara ayat-ayat itu tidak jelas dan pemahaman setiap orang adalah berbeza-beza sehinggakan ada yang tersesat oleh pemahamannya yang tidak tepat. Walaupun begitu, kita tidak boleh menidakkan pemahaman seseorang dan sekadar mampu untuk menasihati supaya fikirkan semula apa yang difahaminya supaya tidak terjatuh ke lembah kesesatan. Sememangnya setiap manusia itu ada kelemahan dan sentiasa melakukan kesilapan. InsyaAllah, Allah sentiasa memberi pimpinan dengan petunjuk Nya kepada mereka yang tidak taksub dengan dirinya dan sentiasa berusaha melakukan kebaikan untuk dirinya dan memperbaiki dirinya dari sebarang kejahatan. Yang baik itu datangnya dari Allah dan yang jahat itu datangnya dari diri kita sendiri.

Image Hosted by ImageShack.us

Jumaat, Oktober 17, 2008

Islam Membentuk Generasi

Peranan Islam dalam Melahirkan Generasi Melayu Tersusun

Oleh :  MOHD. KHAIRI WAN ALI

Al-Quran ada menyebut tentang manusia yang dijadikan berpuak-puak (kelompok kecil), atau kaum (kelompok yang lebih besar) ataupun juga berbangsa-bangsa (yang berada dalam sesebuah negara). 

Sama ada puak, kaum waima bangsa sekalipun, semuanya mempunyai kawasannya (atau wilayahnya) yang tersendiri. Pun begitu, semuanya tidak kekal malah ada yang dihapuskan langsung dari muka bumi.

Cuma Islam turut juga menyebut tentang perubahan kepada nasib sesuatu bangsa. Perubahan ini ke arah keperkasaan. 

Pada titik inilah Islam boleh memainkan peranannya kepada manusia yang inginkan panduan dan pedoman dalam mengharungi cabaran kehidupan yang sungguh besar, kompleks dan rumit ini.

Dari sini, dapatlah disenaraikan saranan Islam kepada generasi Melayu yang inginkan penyusunan. Lapisan susunannya ialah:

  1. Menjaga institusi keluarga, termasuklah peranan suami sebagai ketua keluarga, dan isteri tetap sebagai sumber bantuan atau sokongan kepada si suami yang bertindak di atas keputusan keluarga;
  2. Mengekalkan musyawarah dalam komuniti Islamnya (dalam sesuatu kawasan), termasuklah menentukan wakil yang dipilih daripada yang terbaik antara warga komuniti;
  3. Menguruskan sumber - kekayaan dan populasi - komuniti Islam (yang berpaksikan tatacara zakat dan baitulmal) secekap mungkin;
  4. Tetap merujuk kepada keputusan ramai sebagai tunjang tindakan demi mengelak kontroversi atau perselisihan;

Dengan erti kata lain, bukanlah status raja, majlis (atau organisasi), ulama, tokoh dan sebagainya yang menjadi susunan dalam kehidupan yang bertakhtakan Islam. 

Ini kerana susunan sedemikian bukanlah susunan kehidupan untuk sesebuah generasi tetapi adalah peranan-peranan yang boleh dimainkan hasil daripada ilmu, status, kedudukan yang ada pada mereka. 

Lagi pun Islam menekankan aspek 'yang terbaik' untuk dijadikan asas dalam pemilihan pemimpin atau ketua. Ini sekali lagi, bererti bukan susunan atau status yang dititikberatkan, tetapi kualiti dan kemampuan untuk menjalankan tugas/peranan. 

Mereka boleh datang dari keturunan raja- raja, atau pun golongan intelek dan ulama. Apa yang penting ialah kesanggupan untuk menjadi ketua, yang pastinya satu jawatan yang perlu dijalankan mengikut keadilan, amanah, kebijaksanaan dan keberanian.

Sungguh pun begitu, sememangnya tidak boleh dinafikan bahawa semua pihak tersebut diperlukan untuk memajukan sesebuah generasi, tetapi ini bukanlah paksi kehidupan. 

Keharmonian dalam sesebuah keluarga akan menggambarkan keadilan yang dilaksanakan, kesamarataan dalam pembahagian hak, kebijaksanaan dalam pengurusan keluarga dan sebagainya, termasuklah ketokohan kepimpinan si suami, serta dokongan daripada si isteri adalah paksi kehidupan. 

Seterusnya kecemerlangan keluarga ini boleh dijadikan asas kepada peranannya di peringkat yang lebih tinggi iaitu di tahap komuniti pula, dan seterusnya ke satu kawasan atau wilayah yang lebih besar seperti sebuah negara. 

Demikianlah paksi kehidupan Islam. Perlu juga dinyatakan di sini, jika kehidupan itu tidak berpaksi, maka umatnya akan menjadi seperti buih yang boleh diapung dan dibawa oleh mana-mana arus yang melanda. Ketika arus meganya ialah Barat, maka buih itu pun menghala ke Barat. 

Bila Rusia menawarkan teknologi nuklear, maka buih pun bergerak ke Rusia. Dan jika Barat jatuh - satu situasi yang besar kemungkinannya berlaku akibat krisis kewangan kapitalisme Barat yang sedang runtuh dek tidak mengamalkan dasar sandaran emas kepada mata wang - ke mana agaknya buih itu akan dibawa oleh arus tersebut? 

Tentunya Islam, kerana Islam tetap dengan paksi sandaran emasnya, seperti yang termaktub dalam kewangan dinar dan Malaysia adalah yang terulung dalam mekanisme dinar ini.

Sebagaimana yang telah diketahui umum, Islam adalah panduan dan pedoman. Maksudnya, terpulang kepada mana-mana bangsa atau umat manusia untuk memanfaatkannya atau pun menolaknya. 

Apa yang pasti, paksi kehidupan Islam jelas terpacak di dalam al-Quran dan Sunnah, sama seperti mata wang dinar yang bersandarkan emas.

Tegasnya, paksi susunan ialah kesatuan (seperti dalam institusi keluarga) dan musyawarah (yang menentukan suara majoriti).

Persoalannya, apakah akan terjadi jika dituruti susunan raja-majlis-ulama-tokoh-dan seterusnya? 

Jawapannya boleh, tapi apakah ada kesatuan dan musyawarah? Kalau ada, di tahap kewibawaan mana?

Image Hosted by ImageShack.us

Selasa, Oktober 07, 2008

Malapetaka Riba

Riba Punca Sistem Ekonomi Runtuh

Oleh : MOHD. NAHAR MOHD. ARSHAD


KEDUDUKAN ekonomi Amerika Syarikat (AS) semakin buruk. Meskipun Washington cuba menutup kedudukan ekonominya, namun data dan fakta sudah lama melaungkan kegagalan ekonomi kapitalis itu.

Dengan kedudukan defisit akaun semasa yang terus pincang, hutang kerajaan yang menggunung, pengangguran yang tinggi, nilai hartanah dan portfolio yang merudum, rakyat AS melihat ekonomi kapitalis yang kononnya menjanjikan seribu satu impian bertukar menjadi ekonomi parasit meratah kekayaan yang ada.

Amerika Syarikat sebenarnya sudah ditelan lubang hitam krisis hutang yang parah, mungkin paling parah dalam sejarah kemanusiaan.

Pelbagai punca dicari bagi menjelaskan krisis yang berlaku. Namun, fakta sebenarnya ialah sistem ekonomi yang berpaksikan riba pasti akan hancur.

Melihat kepada krisis di AS, sesungguhnya benarlah firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 276, “Allah susutkan riba dan mengembangkan sedekah”.

Semuanya berpunca daripada kaedah mengembangkan ekonomi dengan menggalakkan pemberian hutang dan hutang itu pula meningkat dari masa ke masa kerana adanya riba. Maka, si kaya yang menyimpan di bank khayal dengan janji kekayaan yang meningkat oleh riba. Di satu pihak lagi, si miskin yang berhutang terus miskin kerana hutang dan beban riba.

Institusi kewangan yang menjadi agen riba ibarat badut yang membaling bebola berwarna. Bebola tersebut ibarat produk-produk kewangan yang menarik. Tangan kanan badut ibarat si kaya dan tangan kirinya ibarat si miskin.

Kedua-duanya inginkan produk kewangan tersebut. Tepuk sorak penonton adalah upah buat si badut. Semakin banyak bebola di baling dan disambut, semakin kuatlah tepuk sorak penonton dan semakin ghairahlah si badut.

‘Pengembangan’ oleh riba bermakna semakin banyak dan pantaslah bebola berwarna yang perlu dibaling dan disambut oleh si badut. Sehingga ke satu tahap, pasti kesemua bebola akan terjatuh!

Pengibaratan di atas menjelaskan konteks modus operandi institusi kewangan masa kini. Hakikatnya, jumlah kekayaan ‘sebenar’ adalah terhad untuk satu masa tertentu. Namun, riba telah memperdayakan kita dengan ‘menggandakannya’ meskipun pada realitinya, gandaan dari riba itu sebenarnya tidak bernilai - ibarat buih.

Panik dalam sistem kewangan tercetus apabila si kaya cuba menterjemahkan kekayaan yang ada dalam nilai yang sebenar. Maksudnya, bukan kekayaan dalam bentuk jumlah pada helaian kertas atau angka yang tercatat.

Untuk memenuhi tuntutan si kaya, si miskin dikerah oleh institusi kewangan untuk membayar hutang termasuk dengan ribanya sekali. Malang kerana si miskin tidak mempunyai apa-apa untuk dipersembahkan. Maka, rumah, kereta dan apa sahaja milik si miskin dirampas oleh institusi kewangan untuk dinilai semula.

Tetapi, tidak ada sesiapa yang mampu dan ingin membeli harta-harta yang dirampas itu. Ini kerana si kaya sudah hilang yakin pada kekayaan yang dimilikinya, dan si miskin pula sudah jatuh papa. Pinjaman juga sukar untuk diperolehi di mana-mana. Lantaran, semakin merudumlah nilai harta-harta tersebut.

Maka tembelang modus operandi institusi kewangan pecah terbongkar. Institusi kewangan rupanya memberi pinjam berlipat kali ganda daripada jumlah aset yang ada. Ketidakseimbangan aset-liabiliti semakin membesar apabila impak riba diambil kira. Panik berlaku di mana-mana.

Apabila kerajaan AS cuba menyelamatkan institusi-institusi kewangannya dengan pakej AS$700 bilion, kerajaan itu juga sebenarnya sudah lama dihimpit beban hutang dan riba. Kelulusan pakej menyelamat itu dilihat melengkapkan episod terakhir kejatuhan AS sebagai kuasa ekonomi dunia.

Image Hosted by ImageShack.us

Ahad, Oktober 05, 2008

Pesawat Amfibia BE-200



PENGENALAN

Apa yang menarik mengenai pesawat dua alam yang direka bentuk oleh Beriev Aircraft Company dan dikeluarkan oleh Irkut Corporation ialah ia boleh berlepas atau mendarat di atas air mahupun darat dalam keadaan yang sempurna tanpa mencederakan penumpang atau merosakkan muatan barangan di dalamnya.

Pesawat amfibia itu juga boleh mempunyai keupayaan untuk membawa sehingga 12 tan atau 12,000 liter air, bekalan yang cukup bersar dan berupaya untuk memadamkan kawasan hutan gambut berskala sederhana dengan sokongan sistem navigasi terunggul untuk mengesan kawasan-kawasan merbahaya.

Selain memadamkan kebakaran dan menjalankan aktiviti SAR, pesawat yang mampu mengisi sehingga 72 penumpang pada satu-satu masa dan dikuasakan dengan enjin D-436TP juga boleh digunakan untuk aktiviti pemantauan maritim, kargo serta memindahkan penduduk dari kawasan pendalaman lagi terpencil.

Ada juga pendapat yang mendakwa pesawat BE-2000 itu juga boleh digunakan untuk tujuan ketenteraan kerana kekuatan badan dan enjin untuk membawa muatan yang banyak dan berat seperti bekalan senjata, bom serta ubat-ubatan dan keperluan askar ekoran kebolehan untuk mendarat dan berlepas di mana-mana lokasi serta navigasi yang canggih.

( Sumber : Utusan Malaysia & Youtube )


PANDANGAN 1 SEN

Sekiranya tiada kekangan oleh peraturan penerbangan pesawat awam yang memerlukan lapangan terbang yang lengkap dengan kemudahan radar dan pemeriksaan imigresen, tentunya inilah pesawat pilihan terbaik untuk kegunaan awam di negeri yang mempunyai jaringan sungai yang panjang sebagai salah satu sistem pengangkutannya. Walaupun kelebihannya lebih kepada tujuan ketenteraan dan operasi menyelamat namun dengan pengubahsuaian dalaman tentunya ia boleh membawa penumpang awam bahkan lebih dari itu ia boleh mendarat di mana-mana lokasi pendaratan yang menyediakan kemudahan pelabuhan seperti lapangan terbang.

Bayangkan sekiranya pesawat ini digunakan oleh MASWING atau mana-mana syarikat penerbangan swasta, ia boleh mendarat di mana-mana sungai daerah terpencil di pedalaman Sarawak bahkan boleh juga mendarat di lapangan terbang seperti biasa. Hanya dengan membina laluan naik ke darat, pesawat ini akan bergerak ke tempat letak pesawat tanpa perlu berlabuh di tebingan sungai.

Kebanyakan kita terlalu memandang rendah terhadap teknologi pesawat dari Russia dan lebih suka kepada pesawat dari negara barat. Namun, dalam keadaan tertentu pesawat Russia bukan saja menyediakan keupayaan yang setanding dengan pesawat barat bahkan lebih ekonomi dan murah mampu dimiliki oleh mana-mana negara yang kurang berkemampuan tapi masih memerlukan kelebihan pada pesawat yang murah.

Ubahlah cara kita berfikir...

Image Hosted by ImageShack.us

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template