Custom Search

Jumaat, Julai 31, 2009

Menyemarak Tradisi Ilmu Sains

Namun begitu adakah ilmu-ilmu yang baru diterokai manusia itu telah menjejaki dasarnya iaitu berkembang kepada semua golongan dan lapisan masyarakat? Adakah masyarakat mampu memahami perkembangan ilmu tersebut?

Oleh NORKUMALA AWANG


IQRA' yang membawa maksud "bacalah" merupakan wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Pengembangan ilmu bermula daripada peristiwa turunnya wahyu berkenaan.

Fungsi al-Quran sebagai kitab rujukan segala bentuk ilmu telah dimaklumi. Justeru, pengambilan iktibar daripada al-Quran seharusnya disemarakkan sejajar dengan perkembangan tradisi ilmu.

Terdapat ayat-ayat khusus di dalam al-Quran yang menggambarkan penciptaan alam, keagungan Allah SWT mengatur dan mentadbir sistem bintang dan planet, kejadian manusia dan makhluk lain di atas muka bumi dan pelbagai lagi ciptaan Allah yang kini cuba diterokai oleh manusia.

Namun begitu adakah ilmu-ilmu yang baru diterokai manusia itu telah menjejaki dasarnya iaitu berkembang kepada semua golongan dan lapisan masyarakat? Adakah masyarakat mampu memahami perkembangan ilmu tersebut?

Sekiranya sesuatu ilmu itu hanya berlegar-legar di kalangan golongan tertentu sahaja maka ia bermakna tradisi ilmu belum dapat dikembang dan disemarakkan lagi.

Justeru bagaimana untuk mengoptimumkan sesuatu ilmu tersebut?

Bidang sains kadang kala mempunyai satu stigma bahawa ia terlalu sukar dan tidak mudah difahami oleh "bukan orang sains". Justeru, sains perlu dimasyarakatkan segera. Usaha penyampaian ilmu dan pembudayaan sains perlu diberi nafas baru.

Biarpun masyarakat sering dimomokkan bahawa sains memudahkan kehidupan namun tiada apa-apa makna jika mereka sendiri tidak mengetahui sesuatu ilmu dapat diaplikasikan dan dijadikan teras dalam kehidupan mereka.

Bagaimana untuk memasyarakatkan sains agar pembudayaan ilmu terus dipupuk dalam masyarakat? Jawapannya ialah melalui penulisan dan pembacaan.

Namun jika tiada penulisan, apakah yang boleh dijadikan bahan bacaan? Justeru, usaha memasyarakatkan sains mesti melalui penulisan atau karya-karya sains yang dapat difahami dengan mudah oleh semua lapisan masyarakat.

Karya saintifik bukan hanya untuk mereka yang berada dalam ruang lingkup sains tetapi boleh disampaikan dalam bentuk mudah kepada masyarakat.

Bagaimanapun, yang menjadi kekangannya ialah sikap sesetengah penulis yang lebih suka menghasilkan karya atau artikel untuk golongan tertentu sahaja.

Maka ilmu belum dapat dikembang luas dan disemarakkan lagi dalam erti kata yang sebenarnya. Jadi, situasi ini menyebabkan kurangnya bahan bacaan berbentuk sains dalam masyarakat kita.

Begitu juga dengan isu yang berunsurkan motif keuntungan. Ramai di antara penerbit yang cenderung untuk menerbitkan buku-buku teks atau buku panduan kerana keuntungan yang tinggi dengan sedikit pelaburan.

Tetapi kesannya tidak ke mana kerana ia hanya bermatlamatkan tidak lebih daripada untuk lulus peperiksaan atau mencapai kejayaan dalam sesetengah keadaan.

Tetapi bagaimana untuk mempertingkatkan ilmu dan menyemarakkan tradisi ilmu? Di sinilah wujudnya lompangan dalam masyarakat kita.

Masyarakat tidak minat membaca atau mencari ilmu kerana tiada bahan bacaan khusus berbentuk ilmiah disampaikan secara santai. Sedangkan ilmu boleh didapati dengan lebih mudah melalui pembacaan.

Oleh itu, strategi yang berkesan perlu dilaksanakan bagi mencapai matlamat tersebut seperti mewujudkan hubungan antara penulis, penerbit dan pemasaran.

Jaringan kerja dan perkongsian pintar antara pusat penyelidikan, institusi dan agensi kerajaan serta penerbit juga perlu ditingkatkan dalam kegiatan penulisan, penterjemahan dan penerbitan.

Melalui kerjasama inilah, kepakaran, sumber kewangan, masa dan usaha dapat digembleng dengan lebih berkesan dalam menghasilkan penerbitan atau karya ilmiah yang memikat hati masyarakat untuk membudayakan ilmu.

Juga perlu dijana usaha meningkatkan kesedaran di kalangan pemimpin, teknokrat, sarjana dan profesional bahawa penguasaan, penghayatan dan penyebaran ilmu serta menggunakan ilmu adalah teras bagi kelangsungan sesuatu bangsa dan negara.

Begitu juga dengan usaha memindahkan teknologi melalui latihan dan pendidikan serta menterjemahkan karya ilmu daripada bahasa asing, menerbit dan menyebarkannya kepada khalayak tempatan. Ia akan memperkayakan pemikiran dan pengalaman serta menyediakan banyak pilihan bahan bacaan kepada masyarakat.

Usaha-usaha sebegini diyakini mampu memasyarakatkan sains agar ilmu dapat disemarakkan bukannya bersifat jumud dan tidak dinamik.

Walaupun ia memerlukan sedikit usaha daripada golongan tersebut dalam memasyarakatkan ilmu sains, namun ia dianggap sebagai satu cabaran dalam menyampaikan ilmu Allah kepada orang ramai dengan hanya mengeksploitasi sumber yang ada selaras dengan tuntutan agama untuk dijadikan santapan minda masyarakat awam.

Oleh itu, kerjasama padu semua pihak diperlukan agar tradisi ilmu terus disemarakkan dengan gemilang seperti mana gagasan tamadun Islam dahulu yang ramai melahirkan tokoh-tokoh ilmuwan Islam yang unggul.

PENULIS ialah Pegawai Penyelidik
Pusat Sains dan Teknologi,
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Khamis, Julai 23, 2009

Sekolah, Keusahawan Sosial, Perpaduan Kaum

SEPANJANG tiga minggu lepas saya melawat tujuh buah sekolah di sekitar England. Lawatan itu adalah untuk memenuhi sebahagian daripada kajian mengenai bagaimana sekolah boleh menjana dana tambahan dengan menggunakan model keusahawanan sosial.

Saya amat kagum dengan sebuah sekolah di Burnley, sebuah bandar kecil yang agak miskin di utara England. Perlombongan arang batu dan sektor pembuatan pernah menjadi industri utama di situ. Tetapi apabila lombong terakhir ditutup pada 1981 dan kilang tayar Michelin ditutup pada 2002, ekonomi Burnley mula merudum. Sehingga kini situasi ekonominya belum pulih sepenuhnya.

Pada 2001, berlaku rusuhan antara kaum di Burnley. Pelbagai faktor menyumbang kepada rusuhan tersebut. Kemiskinan dan situasi ekonomi yang tidak stabil menyemarakkan rasa dendam antara kaum. Ia juga menyebabkan gejala penyalahgunaan dadah serta kegiatan jenayah lain menjadi berleluasa. Akhirnya tercetus rusuhan.

Sehingga kini sikap perkauman masih lagi boleh dirasakan dalam politik setempat. Burnley mempunyai empat ahli majlis perbandaran dari Parti Kebangsaan Britain (British National Party - BNP), sebuah parti nasionalis fasis yang memperjuangkan kepentingan kulit putih.

Sekolah yang saya lawati itu terletak beberapa minit sahaja dari tempat berlakunya rusuhan 2001. Bagaimanapun uniknya, sekolah itu dengan sendiri mengambil inisiatif untuk menjadi pemangkin kepada hubungan antara kaum yang lebih baik.

Semasa tiba, jelas kelihatan betapa bangunan dan persekitaran sekolah itu dibina dengan satu visi yang jelas untuk melaksanakan konsep pendidikan berintegrasi.

Dalam perkarangan kampus itu, terdapat empat buah sekolah, sebuah pusat keagamaan dan sebuah perpustakaan awam. Sekolah tadika, sekolah untuk kanak-kanak istimewa, sekolah rendah dan sekolah menengah untuk pelajar A-Level yang terletak di situ semuanya mempunyai pentadbiran dan guru besar sendiri.

Perpustakaan awam pula dimiliki oleh kerajaan tempatan dan dibuka kepada umum. Sementara pusat keagamaan dijalankan oleh sebuah pertubuhan sukarela dan turut menyediakan kemudahan untuk solat Jumaat.

Bagaimanapun, bantuan kerajaan tidak cukup untuk kegiatan kemasyarakatan bagi menyumbang ke arah perpaduan. Namun oleh kerana keempat-empat guru besar di situ bertekad untuk melaksanakan usaha tersebut, maka mereka berpakat untuk menubuhkan sebuah syarikat keusahawanan sosial.

Syarikat tersebut berdaftar dengan suruhanjaya syarikat dan kini mempunyai 23 pekerja. Guru-guru besar di sekolah di dalam kampus itu menjadi pengarah syarikat berkenaan.

Perniagaan utama syarikat keusahawanan sosial itu ialah menyewakan ruang dan kemudahan sekolah kepada penduduk, syarikat korporat, serta badan bukan kerajaan.

Sebagai sebuah sekolah, mereka turut mempunyai padang dan kemudahan sukan yang turut disewakan. Selain itu, mereka juga menjalankan perusahaan kafeteria dan katering serta percetakan.

Dalam kata lain, syarikat keusahawanan sosial tersebut berfungsi sebagai sebuah perniagaan pengurusan fasiliti yang menguruskan semua aktiviti perniagaan bagi pihak sekolah.

Perniagaan begitu berjaya sehingga mereka menjangka modal pusingan tahun ini akan mencecah RM750,000 manakala keuntungan pula dijangka sekitar RM230,000.

Sebagai sebuah syarikat keusahawanan sosial, semua keuntungan disalurkan kembali untuk mencapai matlamat sosial iaitu membiayai kegiatan kemasyarakatan dan perpaduan kaum.

Syarikat keusahawanan sosial itu berjaya memecahkan tembok yang memisahkan antara kaum.

Kesungguhan pentadbir di sekolah-sekolah itu menyumbang ke arah perpaduan di Burnley memang terbukti. Mereka bersungguhsungguh menjana wang untuk membiayai usaha tanpa perlu mengharap peruntukan kerajaan.

Apabila saya tanya kenapa mereka tidak memohon peruntukan, seorang daripada guru besar itu menjawab: mereka bebas membelanjakan wang tanpa terikat dengan apa-apa agenda politik sekiranya mencari wang sendiri.

Apa yang unik ialah kreativiti dan komitmen mereka sehingga sanggup menubuhkan syarikat dan berusaha memaksimumkan keuntungan, semata-mata untuk membiayai aktiviti sosial.

Bukan itu sahaja. Melalui syarikat keusahawanan sosial itu juga mereka mencipta peluang latihan kerjaya bagi pelajar yang lebih dewasa. Pelajar A-Level, atau sama dengan Tingkatan Enam di Malaysia, diberi peluang untuk bekerja sambilan di perpustakaan, pusat keagamaan, kafeteria, syarikat katering dan juga di kedai percetakan.

Pelajar berkenaan juga diberi peluang untuk menjadi tenaga pekerja sambilan di tadika atau di sekolah kanak-kanak istimewa, sekiranya mereka berminat untuk menceburi bidang pendidikan.

Semua ini boleh dilakukan di kampus sekolah itu kerana perancangan yang rapi sejak awal-awal lagi. Pembinaan sekolah itu dirancang dengan teliti agar semuanya berada di bawah "satu bumbung" dan kemudahan yang ada dikongsi bersama.

Pengalaman melawat sekolah di Burnley ini memperkukuh keyakinan saya bahawa model keusahawanan sosial mempunyai potensi besar untuk negara kita.

Jika di Burnley yang miskin itu pun para pentadbir sekolah biasa sahaja boleh memainkan peranan mereka, maka pasti ada sesuatu yang boleh dilakukan oleh kita di Malaysia jika kita betul-betul mahu mencapai matlamat Satu Malaysia.

Wan Saiful Wan Jan ialah Ketua Pengarah Malaysia Think Tank (www.WauBebas.org) yang kini bertugas di London. Beliau boleh dihubungi melalui email wansaiful@malaysiathinktank.org.

Khamis, Julai 16, 2009

Didik Anak Menjiwai Ilmu

Ilmu itu sebenarnya perlu dicari, dipelajari dan dihayati secara istiqamah. Bak kata pujangga, "gersang bumi tanpa hujan, gersang minda tanpa ilmu, gersang jiwa tanpa amal, gersang hati tanpa iman".

DALAM sistem pendidikan negara, anak-anak telah mula mempunyai chemistry atau hubungan dengan institusi pendidikan seawal usia empat tahun. Lazimnya, mereka dihantar ke taman asuhan seterusnya ke sekolah. Lengkap dengan buku dan alat tulis serta pakaian seragam serta mengikuti sesi persekolahan selama enam atau tujuh jam sehari.

Itu belum termasuk jadual pendidikan sampingan anak-anak, seperti kelas tuisyen, kelas agama dan mengaji al-Quran atau kegiatan ko-kurikulum.

Kehidupan seharian anak-anak yang diprogramkan sebegini rupa menunjukkan kepentingan budaya menimba ilmu. Ia penting dalam membentuk manusia yang seimbang nilai rohani, jasmani, emosi dan intelektualnya. Namun, ada anak-anak yang tidak melihatnya sebagai sesuatu yang memberikan makna yang besar, sekadar suatu rutin yang disusun atur oleh ibu bapa.

Pergi ke sekolah dan menuntut ilmu sepatutnya bukan sekadar rutin kepada persepsi anak-anak. Ia perlu dilihat sebagai kewajipan ke atas orang Islam. Ia bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW iaitu "menuntut ilmu itu wajib bagi setiap Muslim."

Anak-anak perlu difahamkan bahawa menuntut ilmu juga diandaikan seperti berjihad ke jalan Allah seperti hadis: "Barang siapa keluar untuk mencari ilmu maka ia berada di jalan Allah sampailah ia kembali" (riwayat al-Tirmizi).

Sebagai ibu bapa pasti ada antara kita yang pernah diajukan persoalan oleh anak-anak seperti: "Ayah, kenapa saya perlu ke sekolah setiap hari?" atau "Ibu, apa perlunya saya belajar bersungguh-sungguh?"

Apa pula agaknya jawapan yang sesuai untuk diberikan? Adakah mencukupi atau tepat dengan mengatakan kepada anak-anak bahawa: "Kamu mesti belajar untuk lulus peperiksaan dengan cemerlang" atau "Kalau nak jadi orang yang ada kerja yang elok dan banyak duit, kenalah pergi ke sekolah dan belajar rajin-rajin."

Jawapan seperti ini ditafsir sesetengah orang sebagai kurang tepat. Ia menzahirkan trend dalam kalangan ibu bapa yang nampaknya bersungguh-sungguh mendidik anak-anak melangkahkan kakinya ke sekolah dengan hanya bermatlamatkan kecemerlangan dalam peperiksaan atau sebagai batu loncatan untuk mendapat kerja.

Bila anak-anak disemai dengan budaya terlalu mengejar kedudukan nombor satu dalam kelas atau deretan 'A' semaksimum mungkin, ia menjadikan mereka mengejar tanda aras (bench mark) tersebut dan tidak berfikir untuk meraih lebih jauh daripada itu.

Banyak impak negatif jika usaha mencari ilmu itu tidak diiringi dengan amalan. Antaranya, anak-anak akan terfokus untuk mengejar objektif yang ditetapkan oleh ibu bapa dan tertekan apabila ia tidak menjadi kenyataan.

Rasa takut dan rendah diri akan wujud jika nombor dalam kelas atau keputusan peperiksaan yang diidamkan oleh ibu bapa tidak dicapai. Akan wujud jugalah situasi di mana sesetengah anak yang "kurang berjaya daripada segi akademik" disisih dan dipandang rendah oleh ibu bapa, keluarga dan masyarakat.

Mereka kemudiannya mencari jalan singkat dalam memujuk diri yang dicap 'kurang bijak' dengan terbabit dalam gejala-gejala negatif seperti merokok, melepak, vandalisme, menagih dadah bahkan membunuh diri.

Hakikatnya, gagal dalam peperiksaan bukanlah bererti mereka sudah tewas dan tidak akan mampu mengharungi cabaran kehidupan di masa mendatang.

Bagi sesetengah anak yang berjaya pula, ilmu yang ditimba itu tidak diamalkan sebaiknya bahkan ia begitu rapuh hilang daripada ingatan selepas berakhirnya peperiksaan atau pengajian. Semudah hilangnya nota-nota atau buku-buku rujukan dari pandangan mata.

Mungkin juga gejala-gejala seperti merasuah dan pecah amanah berlaku disebabkan kedangkalan ilmu atau hanya kelihatan pandai tetapi tidak beramal dengan ilmunya.

Inilah antara senario yang biasa berlaku dalam masyarakat kita. Roh ilmu itu tidak benar-benar meresap di dalam diri sejak kecil, kerana ilmu pengetahuan dicari bersandarkan matlamat-matlamat yang orientasinya kurang tepat - tetapi tidak salah.

Ilmu itu sebenarnya perlu dicari, dipelajari dan dihayati secara istiqamah. Bak kata pujangga, "gersang bumi tanpa hujan, gersang minda tanpa ilmu, gersang jiwa tanpa amal, gersang hati tanpa iman".

Sejak kecil lagi, anak-anak perlu dididik bahawa ilmu pengetahuan bukan hanya untuk dicari dan dipelajari, bahkan ia diamal dan diniatkan kerana Allah SWT. Menurut perspektif Islam, dengan cara itu dapat meningkatkan darjat hidup manusia di dunia dan akhirat.

Ibu bapa sebagai role model yang paling rapat dengan anak-anak wajar memberikan misalan terbaik dalam mendasari kaedah mengamalkan ilmu.

Cara paling mudah adalah untuk menunjukkan minat dan sokongan padu terhadap anak-anak. Contohnya, mengambil berat keperluan dan perkembangan pelajaran mereka dengan meluangkan masa membantu atau bertanyakan kerja rumah yang diberikan guru. Selain itu, mereka juga boleh dinasihati agar memelihara kemurnian ilmu untuk kebaikan di dunia dan akhirat.

Dalam hal beramal misalnya, ibu bapa boleh mengajak anak-anak mengerjakan solat pada awal waktu, tidak culas melaksanakan puasa sunat serta bertadarus bersama-sama. Ini merupakan contoh kaedah pengamalan ilmu yang diperoleh secara hands-on atau praktis secara langsung. Barulah ilmu itu tepat dengan sasaran "dari mata turun ke hati, lalu kekal tersemat di dalam jiwa dan pemikiran."

Dalam hal moral dan tatasusila, ibu bapa wajar menunjukkan contoh pekerti mulia seperti tidak merokok, menjaga percakapan daripada mengumpat atau menutur kata-kata kesat, menjaga adab-adab berjiran, dan sebagainya.

Dengan cara ini, anak-anak akan lebih jelas bahawa ibu bapanya tidak menunjukkan tindak-tanduk yang kontra dengan apa yang dipelajari di sekolah.

Kaedah-kaedah yang dicadangkan sebenarnya tidak sesukar mana dan memerlukan komitmen yang berterusan daripada ibu bapa.

Pokok pangkalnya, sekelumit contoh yang diberikan penulis di atas adalah diyakini mampu menjadi pencetus yang signifikan dalam menceritakan kepentingan mengamalkan ilmu kepada anak-anak.

Ia mampu menjadi pencetus terbaik bagi mereka menjiwai bidang-bidang ilmu yang akan diterokainya kelak bahkan memberikan pulangan lebih lumayan dan terkesan dalam membangunkan martabat anak-anak, ibu bapa, masyarakat, agama dan negara.

(PENULIS ialah Pensyarah di Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia)

Hasilkan Rakyat Berfikir & Berguna

Sistem pendidikan kita hendaklah bertujuan menghasilkan para graduan yang bukan hanya boleh bekerja, tetapi lebih penting, boleh berfikir secara kreatif dan kritikal.

Oleh KASSIM AHMAD


DALAM masyarakat kita ada tiga aliran fikiran berhubungan dengan tamadun Barat: tolak keseluruhan, terima keseluruhan dan yang kritikal iaitu terima yang baik dan tolak yang buruk.

Nyatalah, mereka yang menganjurkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) tergolong dalam aliran kedua. Bagi menyelesaikan masalah ini dengan betul, kita tidak boleh bergantung semata-mata kepada pandangan orang ramai kerana ini soal kebenaran.

Soalan pokok yang mesti kita jawab ialah: "Apakah bentuk negara Malaysia ini? Adakah kita sebuah negara-bangsa yang merdeka dan berdaulat dengan sebuah wilayah, bahasa kebangsaan, sejarah, ekonomi dan budaya yang bersifat khusus (kerana ciri-ciri kebangsaan yang tersebut) dan, pada masa yang sama, universal (kerana kita sebahagian dari dunia global)?

Atau kita hanya sebuah wilayah tanpa ciri-ciri kebangsaan dari dunia global yang dikuasai oleh kuasa besar Anglo-Amerika dengan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasminya?

Perpecahan di kalangan rakyat kita tentang perkara ini membuktikan bahawa kita masih tidak pasti tentang perkara ini. Pas umpamanya menolak faham kebangsaan, kerana kononnya bersalahan dengan ajaran Islam.

DAP pula hanya menerima Malaysia yang dicipta oleh Inggeris. Bagi mereka, Kesultanan Melayu Melaka, alam Melayu atau Nusantara dan dunia Islam yang ada hubungan integral dengan Malaysia tidak wujud.

Tetapi, nyatalah kita sebuah negara-bangsa Malaysia yang merdeka dan berdaulat dengan misi dan hak untuk membangunkan tamadun atau subtamadun kita sendiri dalam sebuah dunia global yang mengiktiraf hak nasional itu.

Kalangan yang menganjurkan dua mata pelajaran ini diajar dalam bahasa Inggeris mengandaikan bahawa bahasa kebangsaan kita tidak boleh menjadi bahasa ilmu dalam sains dan matematik. Implikasi daripada pendirian ini ialah bahasa kebangsaan tidak boleh menjadi bahasa ilmu dalam semua bidang, kerana ia tidak boleh menyamai apalagi menandingi bahasa Inggeris.

Nyatalah fikiran ini sama sekali tidak logik, kerana kedudukan bahasa Inggeris yang utama sekarang bukan kerana bahasa itu, tetapi kerana kreativiti bangsa Anglo-Amerika yang memakai bahasa Inggeris yang telah menjadi lingua franca dunia.

Kita harus ingat bahawa sebelum bahasa Inggeris mencapai taraf ini, bahasa-bahasa lain termasuk bahasa Yunani, Latin dan Arab, memainkan peranan sebagai bahasa ilmu dunia.

Implikasinya, bahasa Inggeris tidak akan terus memainkan peranan ini pada masa depan. Kita harus berfikir secara wajar dalam hal ini. Pertama, kita mahu membangunkan tamadun bangsa Malaysia kita sendiri. Ini mesti termasuk mengembangkan ilmu kita dalam sains dan matematik, yakni menjadikan bahasa kebangsaan kita bahasa ilmu dalam kedua-dua subjek ini. Alasan bahawa kita tidak cukup buku dalam kedua-dua mata pelajaran ini tidak boleh dipakai.

Kedua, kita juga mahu rakyat kita pandai dalam bahasa Inggeris untuk berinteraksi dengan dunia dan untuk mendapat manfaat dari gedung ilmu yang terdapat dalam bahasa Inggeris. Bukan pandai dalam bahasa Inggeris sahaja tetapi kita mahu ada sebilangan rakyat kita yang pandai dalam bahasa-bahasa antarabangsa lain seperti Perancis, Jerman, Belanda, Jepun, Rusia, Arab, Mandarin, Tamil dan lain-lain.

Namun, dalam banyak bahasa antarabangsa ini, kita mahu bahasa Inggeris diberi keutamaan oleh kerana keluasan kegunaannya di arena antarabangsa dan kerana gedung ilmu yang terdapat di dalamnya.

Kita harus mengambil langkah-langkah untuk membaiki pengajaran bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan kita. Di atas dua tonggak ini, kita bina sistem pendidikan kita. Di sini mungkin ada banyak perkara yang harus diperbaiki.

Pertama, pengajaran bahasa kebangsaan dan bahasa-bahasa ibunda bagi tiga tahun pertama persekolahan. Tujuannya jelas. Kita mahu letak asas kebangsaan kita pada satu tempat yang cukup kukuh. Jika asas ini tidak kukuh, kita tidak boleh berkembang menjadi sebuah negara-bangsa Malaysia yang merdeka dan berdaulat.

Kedua, pengajaran bahasa Inggeris bermula pada tahun keempat. Mutu pengajarannya mesti diperbaiki, seperti mengadakan guru-guru yang mahir dan memakai kaedah pengajaran yang lebih baik.

Ketiga, anak-anak kita jangan diajar dengan kaedah menghafal. Ini tidak akan membangunkan daya kreatifnya.

Sistem pendidikan kita hendaklah bertujuan menghasilkan para graduan yang bukan hanya boleh bekerja, tetapi lebih penting, boleh berfikir secara kreatif dan kritikal.

Inilah yang perlu untuk membangunkan tamadun kita, bukan bahasa Inggeris.

Keempat, suatu sistem pengajaran bahasa-bahasa antarabangsa yang lain perlu diwujudkan, supaya pelajar kita yang ingin melanjutkan pelajaran atau memilih kerjaya mereka seperti bidang-bidang kesarjanaan atau diplomatik, boleh memperoleh manfaat daripada sistem ini.

Kelima, satu sistem pemberian biasiswa kepada murid-murid yang mencapai kecemerlangan tanpa mengira kedudukan kewangan ibu bapa mereka. Begitu juga kepada murid-murid yang mencapai kecemerlangan tetapi tidak mampu untuk melanjutkan pelajaran tanpa biasiswa.

Tidak kira kita dari suku kaum apa dan tidak kira kita dari masyarakat bandar atau luar-bandar, sistem pendidikan kita mestilah bertujuan menghasilkan rakyat yang berfikir, baik dan berguna.

Para pemimpin kita hendaklah berani membuat dasar berdasarkan prinsip, bukan berdasarkan kemudahan. Kritikan yang sihat untuk kebaikan mestilah dipraktikkan dalam semua institusi kita sama ada di Parlimen, Kabinet dan lain-lain.

Adakah ini mustahil bagi kita? Jawabnya tidak ada yang mustahil. Apa yang kita mahu, kita buat.

Selasa, Julai 07, 2009

Membudayakan GOOGLE dikalangan generasi Y

PENGGUNAAN teknologi yang salah akan mengundang kelahiran generasi masa hadapan yang hanya berminat dengan hiburan semata-mata dan langsung tidak menitik beratkan pembudayaan ilmu.

Feriz Omar
utusan.feriz@gmail.com


PENGGUNAAN teknologi yang salah akan mengundang kelahiran generasi masa hadapan yang hanya berminat dengan hiburan semata-mata dan langsung tidak menitik beratkan pembudayaan ilmu.

Sebelum luka menjadi nanah, sebelum nasi menjadi bubur adalah suatu tanggungjawab generasi X selaku generasi semasa untuk memberi input positif kepada generasi Y melalui pelbagai dorongan sihat agar mereka dapat membudayakan penggunaan teknologi untuk menggali ilmu pengetahuan.

Sesungguhnya, pembangunan dunia semakin pesat dan arus kemodenan memungkinkan teknologi baru dicipta hampir setiap ketika sehinggakan ada kalanya alam maya mula terasa sempit.

Membicarakan mengenai dunia teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), sudah pasti pemikiran kumpulan-kumpulan perintis 'dunia tanpa sempadan' yang mencetuskan kelahiran world wide web (www) pada era akhir 1980-an dan awal 1990-an barang kali tidak menjangka pencapaian luar biasa dunia ICT pada hari ini. Setelah hampir tiga dekad berlalu, dunia teknologi kini ternyata sudah mencapai suatu dimensi baru.

Daripada hanya telefon ATUR, sambungan internet kaedah dial up, permainan konsol dan laman-laman web yang statik lagi membosankan, industri ICT berevolusi kepada telefon bimbit yang mempunyai kapasiti melayari internet, sambungan internet jalur lebar, permainan konsol 3D dan kini laman web multi fungsi (Web 2.0) seperti paparan berita terkini, forum, blog, perkumpulan komuniti atas talian dan komunikasi video.

Bagi kumpulan generasi Y yang merangkumi kumpulan anak muda 18 tahun ke bawah, jargon seperti Yahoo Messenger, Blogspot, Twitter, MySpace, Spacebook, PS3 dan XBox barang kali bukan lagi sesuatu yang asing.

Tak keterlaluan jika dikatakan, elemen-elemen sebegini bagai 'santapan' harian anak-anak pasca abad ke-21. Melihat dari suatu sudut negatifnya, kita khuatir jika fenomena teknologi yang bertali arus ini menjadi tanpa kawalan lantaran melalaikan dan akhirnya, memudarat anak bangsa kita.

Manfaatkan Teknologi Ke arah Kebaikan

Pengalaman saya semasa mengendalikan program motivasi PMR di salah sebuah sekolah menengah di Putrajaya pada Khamis, 2 Julai lalu seakan-akan mengiakan keresahan saya.

Daripada penyelidikan dan pemantauan, kami dapati hampir 90 peratus pelajar memiliki telefon mudah alih sendiri. Rata-ratanya pula cenderung ke arah perisian permainan PSP dan PS3 terkini serta 'ketagihan' aplikasi Web 2.0 seperti Facebook dan Friendster.

Statistik pula menunjukkan keputusan peperiksaan penggal kedua menjunam berbanding dengan keputusan peperiksaan penggal sebelumnya. Ia cuma bagi sekumpulan pelajar dari sebuah sekolah sahaja. Bagaimana agaknya jika diambil kira sekolah-sekolah yang lain?

Justeru, saya berharap langkah Kementerian Pelajaran menggubal sistem pembelajaran negara tidak akan melupakan saranan agar perkembangan teknologi terkini diterap penggunaannya kepada pelajar-pelajar dalam cara yang positif iaitu mengundang kepada pemantapan dan pembudayaan ilmu.

Teknologi sekiranya sekadar diaplikasikan untuk berhibur, tentulah tidak berfaedah. Sepatutnya, budaya menggunakan internet bagi tujuan meng'google' ilmu pengetahuan dan maklumat terkini perlu diutamakan.

Dengan jutaan laman web membanjiri dunia maya, teknologi perlu dipergunakan semaksimum mungkin untuk kebaikan, menggali ilmu dan informasi terkini di serata dunia.

Dalam hal ini, kemampuan bahasa Inggeris pelajar juga dapat ditingkatkan. Walaupun pembelajaran bahasa Inggeris melalui penggunaan internet adalah kaedah pembelajaran yang dikira 'santai', namun ia tidak boleh dianggap sebagai rutin 'kebiasaan' sehingga menjadikan generasi Y 'ketagih' dan sanggup memberontak jika keinginan mereka untuk berinternet tidak diturutkan.

Seperkara lagi yang tidak boleh diabaikan adalah apabila internet disalah gunakan untuk meng-Google maklumat yang sesat lagi terpesong.

Justeru, pemantauan ibu bapa dituntut untuk mendorong penggunaan Internet secara betul dan tepat.

Perluaskan Jalur Lebar dan Wujudkan 'Sedikit Sempadan'

Kerajaan, di sebalik istilah dunia tanpa sempadan, mungkin boleh menilai kaedah untuk mewujudkan 'sedikit sempadan' dalam sistem perkhidmatan jalur lebar negara supaya generasi Y tidak mudah terdedah kepada perkongsian maklumat yang salah.

Natijah sebenar untuk melahirkan generasi kaya ilmu pengetahuan mungkin tidak akan dapat direalisasikan jika teknologi tidak sampai ke semua peringkat. Masalah kekangan kewangan ternyata masih wujud dan terus menghalang anak-anak luar bandar mengecapi perkembangan informasi terkini berbanding teman-teman di bandar.

Bagi yang mampu memiliki perkhidmatan jalur lebar mudah alih seperti perkhidmatan Celcom dan Maxis Broadband ada kalanya berhadapan dengan keterbatasan capaian perhubungan kerana tiada pencawang talian bukan sahaja di luar bandar malahan juga di sesetengah kawasan di dalam bandar.

Untuk mengatasi isu ini, kerajaan perlu menimbangkan secara serius cadangan yang sudah pun dilaksanakan di beberapa negara asing seperti Amerika Syarikat dan Eropah yang menggunakan laluan elektrik sebagai sumber capaian internet jalur lebar.

Sudah pasti kos penggunaan jalur lebar melalui laluan elektrik ini tidak perlu terlalu tinggi agar masyarakat luar bandar yang kurang berkemampuan tidak ketinggalan.

Insya-Allah, dengan sedikit pemantauan dan galakan sihat, adalah tidak mustahil untuk kita mengecapi cita-cita murni bgi melahirkan generasi baru yang membudayakan ilmu melalui teknologi ICT.

FERIZ OMAR ialah Presiden Pertubuhan Profesional Melayu & Pewaris Bangsa (ProWaris).

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template