Custom Search

Khamis, Disember 24, 2009

2010 Tahun Kreativiti & Inovasi

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tahun hadapan akan menjadi Tahun Kreativiti dan Inovasi untuk negara dengan beberapa program sejajar tema itu yang disokong konsep serta semangat 1Malaysia telah diatur.

Kata Perdana Menteri, penekanan kepada aspek inovasi amat penting kerana ia bukan sahaja mewujudkan pekerjaan tetapi juga menggalakkan daya saing negara.

Menurutnya, sejak tahun 2000 lagi, dunia telah melihat kemunculan produk yang amat inovatif seperti iPhone, Blackberry, Twitter, Facebook dan YouTube serta kebangkitan Google yang telah menukar cara penggunaan media dan berkomunikasi.

“Negara-negara yang menyenangi inovasi seperti Jepun, Finland dan Amerika Syarikat (AS) berjaya membangunkan ekonomi dengan lebih maju.

“Inovasi mewujudkan pekerjaan dan menggalakkan daya saing negara. Oleh itu, kita juga mesti menghasilkan impak yang kreatif dalam ekonomi global yang berdaya saing. Janganlah kita membiarkan diri kita ketinggalan di belakang,” kata beliau dalam laman blognya www.1malaysia.com.my di sini hari ini.

Najib menambah, dalam Belanjawan 2010 baru-baru ini, beliau telah menyatakan kewujudan satu model ekonomi baru berasaskan inovasi, kreativiti dan aktiviti tambah nilai yang akan menggandakan pendapatan per kapita rakyat dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Katanya, gagasan 1Malaysia atau keperluan untuk memanfaatkan kebolehan daya kreatif semua rakyat Malaysia menyokong ke arah usaha itu.

“Sebagaimana baru-baru ini seorang pakar antarabangsa telah mengiktiraf 1Malaysia sebagai sangat serasi dengan inovasi, bakat bukan hanya didapati dalam sesuatu budaya, tetapi ia tersebar di merata-rata,” katanya.

Pakar yang dimaksudkan beliau ialah Presiden Institut Teknologi Stevens dari AS, Dr. Harold J. Raveche.

Tambah Perdana Menteri, antara aspek penting Tahun Kreativiti dan Inovasi ialah pelancaran Pusat Inovasi Negara (MyNIC) yang akan disokong oleh satu rangkaian pusat kecemerlangan inovasi pada suku pertama tahun berkenaan.

“Tujuan MyNIC mudah sahaja, untuk memajukan keupayaan saintifik dan teknologi kita,” katanya.

Selain itu jelas beliau, penetapan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) baru-baru ini turut menyumbang kepada pemupukan budaya inovasi dalam sektor awam.

Katanya, dengan ketibaan Rangkaian Inovasi 4G pada penghujung 2010 yang membawa jalur lebar laju tinggi ke seluruh pelosok tanah air, akan wujud lebih banyak peluang untuk membuat inovasi.

“Malahan, Bank Dunia telah menyatakan bahawa peningkatan 10 peratus dalam penembusan jalur lebar ada hubung kait dengan peningkatan KDNK sebanyak 1.3 peratus.

“Apabila lembaran inovasi kita terus dibuka daripada lipatannya, saya akan memaklumkan kepada anda tentang perkembangannya dan saya juga berminat untuk mendengar kisah-kisah kejayaan anda atau petua-petua peribadi anda bagaimana untuk menjadi lebih kreatif,” katanya.

Sabtu, Disember 12, 2009

Kod Etika Blogger

Kod etika yang patut dijadikan panduan:

  1. Penulis blog perlu jujur dan adil dalam mengumpul, melapor dan menterjemahkan maklumat.

  2. Tidak memplagiat hasil tulisan.

  3. Mengenal pasti sumber yang boleh dipercayai.

  4. Tidak menerbitkan maklumat tidak tepat.

  5. Membezakan antara maklumat sokongan, komentari dan fakta.

  6. Mengakui sebarang kesilapan dan membuat pembetulan dengan segera.

  7. Menerangkan tujuan blog dan membuka perbincangan mengenainya kepada penulis blog lain dan orang ramai.

  8. Memberitahu sebarang aktiviti yang diadakan, kerjasama dan juga agenda peribadi mengenai blog.

  9. Berhati-hati dalam menyiarkan maklumat sensasi yang boleh memberi kesan pada mana-mana pihak.

Jumaat, Disember 11, 2009

Inovasi Organisasi Pemangkin Kecemerlangan

Antara contoh terbaik penerapan inovasi dalam sistem penyampaian perkhidmatan, adalah menerusi penggunaan secara meluas aspek perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Oleh NOR HARTINI SAARI

SETIAP organisasi harus sentiasa berubah mengikut keadaan semasa. Jika ia masih di takuk lama tanpa ada perubahan ke arah kecemerlangan, nescaya ia akan tewas dalam persaingan.

Lambat-laun organisasi berkenaan akan menjadi "hidup segan mati tak mahu" dan mungkin terus terkubur.

Justeru, inovasi berterusan diperlukan dalam mempelbagaikan dimensi bukan hanya mencakupi prosedur kerja tetapi juga dalam cara berfikir, bertindak dan sanggup berubah. Ia perlu supaya terus relevan dan selari dengan keperluan semasa.

Inovasi ini merupakan agenda utama negara yang disentuh dalam Bajet 2010 lalu.

Salah satu inovasi yang ditekankan adalah menerusi tadbir urus dalam sektor awam dan sektor swasta.

Sehubungan itu, inovasi adalah satu ciri penting dalam memastikan perkhidmatan kepada pelanggan sentiasa berada pada tahap cemerlang dan memuaskan mereka.

Bahkan usaha menjadikan elemen inovasi sebagai pemangkin kecemerlangan perkhidmatan perlulah diterapkan kepada semua kakitangan di pelbagai peringkat bermula daripada pengurusan tertinggi hinggalah kepada kumpulan sokongan.

Namun harus diingat bahawa melakukan inovasi tidaklah semudah yang disangka.

Kerap kali pelaksanaan inovasi menemui kegagalan kerana budaya organisasi tidak secocok dengan keperluan untuk melakukan perubahan.

Pelaksanaan inovasi menuntut warga kerja organisasi berfikiran lebih terbuka, tidak jumud dan sentiasa dinamik.

Mereka perlu memperlengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan bagi melakukan pembaharuan.

Kegagalan untuk bergerak cepat bersama perubahan ini akan menutup peluang besar yang menyebabkan kakitangan awam akan ketinggalan jauh.

Keadaan yang sama akan berlaku sekiranya kakitangan awam tidak berupaya menguruskan perubahan mendadak ini dengan bijak.

Antara contoh terbaik penerapan inovasi dalam sistem penyampaian perkhidmatan, adalah menerusi penggunaan secara meluas aspek perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Perkembangan ICT kini secara langsung telah mengubah cara bekerja dalam organisasi. Sebagai contoh, ketua-ketua jabatan perlu memahami dan mengikuti perkembangan ICT dan bagaimana kecanggihan dan potensinya dapat digunakan secara paling produktif.

Sesungguhnya penggunaan ICT yang betul dan strategik akan meningkatkan keupayaan untuk mencorak dasar, strategi dan programprogram pembaharuan dalam perkhidmatan awam.

Langkah-langkah ke arah ini sebenarnya telah pun dimulakan tetapi masih banyak yang perlu dilaksanakan.

Apa yang lebih penting ialah ke mana arah tuju organisasi? Apakah agenda masa depan dan bagaimana dapat mengisi masa depan dengan agenda tersebut?

Hakikatnya, teknologi ini membolehkan sesuatu keputusan dibuat dengan pantas dan maklumat dapat disalurkan dengan lebih cepat.

Oleh itu, dalam memenuhi tuntutan pengguna, inovasi dalam sistem penyampaian perlu diberi keutamaan untuk menambah baik mutu perkhidmatan.

Sebagai contoh, pelaksanaan kerajaan elektronik merupakan satu daripada tuntutan tersebut.

Bagaimanapun, sejauh manakah kecemerlangan perkhidmatan awam menerusi teknologi ini dapat memenuhi tuntutan rakyat?

Tidak dapat dinafikan bahawa revolusi ICT dalam perkhidmatan awam telah wujud sejak penubuhan Koridor Raya Multimedia (MSC) pada 1996.

Kewujudan teknologi ini dikatakan dapat meningkatkan akses penyampaian perkhidmatan awam. Ia bukan sahaja dapat memperbaiki perkhidmatan antara kerajaan dan rakyat malah meningkatkan lagi ketelusan dan mengurangkan birokrasi.

Satu ciri utama kerajaan elektronik di Malaysia ialah melalui portal perkhidmatan untuk orang ramai yang dikenali sebagai MyGovernment.

Portal ini turut menyediakan pelbagai maklumat dan perkhidmatan hampir semua agensi kerajaan antaranya e-perkhidmatan, e-syariah, e-perolehan dan sebagainya.

Menerusi e-perkhidmatan, rakyat dapat membuat bayaran seperti lesen memandu, saman, elektrik, telefon dan bil-bil Internet.

Begitu juga menerusi portal e-syariah yang diperkenalkan pada 2005. Ia bukan hanya meningkatkan kualiti perkhidmatan dan kecekapan pengurusan dalaman malah ia mudah untuk bertindak seperti memfailkan pelbagai kes guaman sivil, faraid dan jenayah.

Apa yang lebih menarik, portal ini boleh merentasi negara.

Ia membenarkan para peguam, pendakwa, plaintif dan defendan memfailkan afidavit dalam talian, mendapat tarikh perbicaraan dan lanjutan status kes-kes mereka.

Portal itu juga bertindak sebagai kaunter sehenti pada badan kehakiman. Ia turut membolehkan orang ramai merujuk semua enakmen pentadbiran mahkamah.

Semua ini memudahkan rakyat membuat segala urusan dengan cepat dan pantas.

Sehubungan itu, inovasi dalam sektor awam terutama dalam meningkatkan penggunaan ICT di kalangan kakitangan dan pegawainya adalah penting sebagai proses inovasi atau pembaharuan dan juga bertindak sebagai pemangkin kecemerlangan masa depan negara dan sektor awam khasnya.

Tanpa adanya inovasi terutama dalam penguasaan dan kemahiran ICT ini, kualiti perkhidmatan awam negara akan terus di takuk lama dan hasrat untuk menjadi antara 10 negara paling cekap di dunia menjelang 2020 tentu sukar tercapai.

PENULIS ialah Pegawai Penyelidik,

Pusat Ekonomi dan Kajian Sosial,

Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template