Custom Search

Sabtu, Januari 17, 2009

Pemerintahan Khalifah Islam

SISTEM PEMERINTAHAN KHALIFAH

Saya ingin membicarakan satu topik yang boleh menjadi penyelesaian kepada penderitaan umat Islam hari ini. Kita amat sedih sekali dengan kejadian yang menimpa saudara kita di Gaza Palestin akibat serangan Zionis hanya dengan alasan untuk menghentikan serangan roket pejuang Hamas. Tidak perlulah bangsa terkutuk sejak zaman nabi-nabi terdahulu itu berdolak-dalik untuk terus menipu dunia dan bangsa-bangsa lain. Zionis dari kalangan Yahudi ini sememangnya sangat sakit hati dengan umat Islam serta ajaran Islam kerana Kitab al-Quran secara terang-terangan telah mendedahkan sikap bangsa ini sejak dari dahulu lagi.

Oleh sebab itulah, puak-puak zionis ini cuba mencari pengaruh dan cuba hendak menguasai pemimpin-pemimpin yang mahu mengikut telunjuk dengan menawarkan pelbagai habuan untuk mereka. Tidak hairanlah sekiranya Bush dan Perdana Menteri Belanda suatu ketika dulu sanggup melaksanakan agenda-agenda zionis untuk memusnahkan negara Islam dan memburuk-burukkan ajaran Islam serta Nabi Muhammad SAW. Bercakap mengenai USA, usahlah kita terlalu menaruh harapan yang tinggi kepada presiden barunya kelak Barrack Obama kerana bukan dia yang menentukan sesuatu keputusan sebaliknya adalah ahli kongres.

Dan kita sedia maklum bahawa ada di kalangan ahli-ahli kongresnya berketurunan Yahudi dan menyokong kuat kewujudan Israel. Di belakang ahli-ahli kongres tersebut berdiri kukuh sekumpulan jutawan, ahli perniagaan dan pakar-pakar berketurunan yahudi yang mempunyai pengaruh kuat terhadap ekonomi USA dan penentuan dasar-dasar luar melalui agen mereka di kongres. Sebab itulah Tun Dr. Mahathir Mohamad pernah menyatakan bahawa USA adalah proksi yahudi Israel. Bahkan USA turut dianggap sebagai jajahan Israel kerana USA tidak pernah tidak bersetuju dengan tindakan yang dilakukan oleh Israel terhadap Palestin semenjak dahulu lagi dan sedia membekalkan peralatan senjata kepada Israel untuk menghadapi dunia Arab.

Jadi, dalam isu Palestin ini di mana perginya dunia Arab? Kenapa negara-negara Arab sekelilingnya tidak membantu Palestin? Iran walaupun cukup lantang membela Palestin namun presidennya tidak berani mengambil risiko kerana ia dikelilingi oleh ramai musuh bukan saja dari tentera USA yang bertapak di Iraq dan Afghanistan bahkan negara-negara Arab lain yang sudah dirasuah oleh USA dengan pelbagai bantuan untuk memajukan ekonomi keluarga diraja Arab melalui harta dan tenaga rakyat dan melindungi tampuk kuasa kerajaan raja Arab yang diberi secara percuma oleh bekas penjajah British dan Perancis setelah berjaya memecahkan empayar khalifah Uthmaniyah pada tahun 1914.

Kenapa USA dan Barat takut dengan pemerintahan Khalifah? Adakah pemerintahan Khalifah seperti sebuah kerajaan Republik atau Persekutuan? Pada pandangan saya, pemerintahan Khalifah merupakan satu sistem yang mempertanggungjawabkan kepada seorang pemimpin yang dilantik dan diiktiraf memerintah sesebuah wilayah atau negara untuk menjaga hak dan keselamatan wilayah atau negara yang mempunyai fahaman yang sama dengannya iaitu Islam. Sebenarnya, dalam bentuk sistem kerajaan yang ada pada hari ini sistem khalifah masih boleh dipraktikkan melalui penubuhan kesatuan seperti OIC.

Namun, kesatuan ini lesu dan tidak diterajui oleh seorang pemimpin yang ultra yang mampu menggerakkan pertubuhan ini secara lebih efektif. Yang berlaku sekarang adalah, masing-masing mementingkan diri sendiri dan sukar untuk saling mempercayai sesama sendiri. Semua ini berlaku kerana tiada ukhwah Islamiah atau persaudaraan Islam sejati, yang ada adalah persaudaraan atas kepentingan ekonomi dan kuasa. Disebabkan ekonomi bergantung kepada USA dan barat maka kepentingan untuk menjaga hubungan dengan USA dan barat diutamakan. Begitu juga kuasa mereka bergantung kepada bantuan bekalan senjata dari USA dan barat untuk mempertahankan kekuasaan mereka dari pemberontak dalaman dari kalangan rakyat mereka sendiri serta hasutan dari USA yang memfitnah Iran sebagai ancaman kepada dunia Arab lain.

Negara-negara Islam hari ini terutama di dunia Arab sebenarnya telah dipecahbelahkan oleh musuh Islam yang berselindung di belakang pentadbiran negara USA iaitu yahudi Israel. Bukan saja negara Islam saja yang dipecahbelahkan malahan pegangan agama umat Islam di seluruh dunia pun cuba dipecahbelahkan dengan pelbagai fahaman hedonisme, jenama-jenama yang mengagungkan budaya hidup USA, fahaman-fahaman kebebasan dan sebagainya. Tanpa disedari, mereka yang mendokong budaya USA dan jenama USA ini secara tidak langsung telah dijajah oleh USA melalui pemikiran dan minda mereka.

Seharusnya, dikalangan negara Islam perlu mempunyai seorang pemimpin yang ultra berani bukan saja hanya tahu bersuara lantang di persada forum dunia tetapi lebih penting memulakan segala apa yang dilaungkannya itu dalam negara yang berada dibawah pemerintahannya sendiri. Jika dia bersuara pertingkatkan kemajuan ekonomi negara Islam maka ia perlu dimulakan di negaranya sendiri. Memang akan ada pemimpin negara Islam lain yang tidak mengambil peduli tetapi akan ada dikalangan rakyat mereka yang pakar dalam bidang ekonomi akan berusaha untuk membantu merealisasikan saranan tersebut. Sudah ada pemimpin sebegitu sebelum ini dan ia adalah dari negara kita sendiri. Apa yang dikata akan dikota, tidak kira kawan atau lawan semuanya hormat.

Jika sistem khalifah dipraktikkan dalam OIC, tentunya kepimpinannya berupaya untuk mengarahkan setiap negara Islam yang berada dibawah naungannya untuk menghantar tentera ke Palestin bagi menghalau keluar tentera Israel dari tanah yang telah dirampas dan dicerobohi. Malangnya, negara Islam di dunia Arab terlebih dahulu telah dikuasai oleh USA melalui pengaruh dan pengkalan tenteranya. Inilah yang dikatakan sebagai 'Yajud & Majud', binatang bertubuh manusia keluar melata dari sarangnya di USA ke seluruh pelusuk dunia mewujudkan pengkalan tenteranya untuk memecahbelahkan bangsa-bangsa lain di dunia. Sesiapa yang menentang akan dimusnahkan dengan kejam.

Sementara 'Dajal' sewenangnya mengarah pengikutnya yang diberi habuan harta benda dan pangkat, kemudiannya melaksanakan perintah 'dajal' untuk menguasai dunia melalui teknologi dan komputer. Teknologi untuk memusnahkan harta benda dan komputer untuk merosakkan pegangan agama dan pemikiran manusia. Perkembangan peristiwa yang berlaku pada hari ini telah banyak memberi kefahaman tentang akhir zaman yang pernah diberitakan sama ada melalui wahyu mahupun hadis nabi. Justeru, sebagai umat Islam berhati-hatilah jangan sampai kita terpengaruh dengan fitnah 'dajal'. Jika umat Islam bersatu dan berpegang teguh pada ajaran Islam pastinya 'dajal' itu tidak berupaya 'memerintah' jika tiada orang yang hendak menurut perintahnya.

'Yajud & Majud' itu tidak akan mampu mengganggu gugat keselamatan dan keamanan umat Islam bila mana melihat segerombolan umat Islam bersatu berjuang bergerak dari semua arah timur, barat, utara dan selatan mengepung kedudukan pengkalan tentera mereka. Umat Islam kini ada di pelusuk dunia namun ia ibarat buih yang mudah dibawah arus dan pecah dipukul ombak, bukankah lebih baik kelebihan ini digunakan untuk mengepung kedudukan musuh Islam. Umat Islam memerlukan seorang lagi pemimpin yang berani, pemimpin yang digambarkan seperti 'Imam Mahdi' untuk menyatupadukan umat Islam. Mengepung kedudukan musuh seperti 'Saladin atau Salehudin al-Ayubi'.

Ramai dikalangan kita umat Islam biasa menanti kehadiran 'pemimpin' itu untuk 'bersekutu' dengannya, namun awas jangan pula sampai terpedaya dan terperangkap dengan pemimpin yang berjuang melalui pertubuhan 'pengganas'. Untuk membezakan keduanya adalah melalui pendekatan yang digunakannya iaitu 'diplomatik'. Pemimpin pengganas tidak berjuang melalui saluran diplomatik. Jika diplomatik melalui rundingan gagal maka tindakan tegas diambil, itupun masih juga melalui diplomatik iaitu kerjasama tentera kerajaan Islam yang bersekutu. Fikir-fikirkanlah.

Image Hosted by ImageShack.us

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template