Custom Search

Sabtu, April 25, 2009

Realiti & Imaginasi

Saya terfikir-fikir kenapa orang sering menilai kata-kata seseorang itu dengan apa yang ada padanya sekarang. Adakah dia benar-benar sudah berjaya? Atau hanya bercakap saja tentang kejayaan itu tanpa menunjukkan tauladan tentang kejayaannya yang cemerlang.

Dalam khutbah Jumaat, khatib selalu mengatakan peringatan untuk semua dan dirinya sendiri. Maksudnya kita jangan hanya pandai bercakap saja tetapi diri sendiri taklah sebagus mana. Apakah agenda disebalik kenyataan seperti itu? Memang ada diantara kita mengakui bahawa diri sendiri tidaklah sebagus mana, cakap pula berdegar-degar mengalahkan pakar motivasi dan orang yang telah berjaya. Memang orang akan sentiasa menilai diri kita dengan apa yang kita perkatakan. Sebagai contoh kita bercakap tentang bagaimana untuk berjaya tetapi bila orang perhatikan diri kita taklah berjaya sangat setakat kerja kuli biasa saja.

Saya terfikir-fikir kenapa orang sering menilai kata-kata seseorang itu dengan apa yang ada padanya sekarang. Adakah dia benar-benar sudah berjaya? Atau hanya bercakap saja tentang kejayaan itu tanpa menunjukkan tauladan tentang kejayaannya yang cemerlang. Apakah salah seseorang itu bercakap mengenainya? Atau tidak selayaknya dipercakapkan olehnya yang tiada kelayakan akademik untuk memperkatakannya.

Cuba anda fikirkan siapakah yang mencipta bom atom? Adakah Albert Einstein yang menciptanya? Sudah tentu tidak, Einstein hanya mencipta teori relativiti yang telah membuka minda ramai ahli saintis. Dengan teori tersebutlah maka ada kalangan saintis yang telah berjaya mencapai ke tahap berupaya untuk membina bom atom dan nuklear. Apakah teori relativiti itu muncul sebelum difikirkan? Sebelum teori ini dikembangkan menjadi eksperimen alam semesta ia cuma sekadar imaginasi yang kemudiannya dikira dengan kaedah matematik. Kemudiannya dijelaskan secara lisan dan bertulis untuk menerangkannya kepada umum. Pada mulanya ramai yang tidak percaya dan menganggap ia sekadar cakap kosong saja dan hanya imaginasi Einstein semata-mata.

Bukalah minda anda seluas-luasnya supaya mampu menerima segala kemungkinan sama ada positif dan negatif. Tetapi diantaranya ada ruang dan masa untuk mengubahnya. Itulah yang dimaksudkan teori relativiti. Masih ramai dikalangan kita rakyat awam Malaysia tidak mengerti apa itu teori relativiti. Kerana itulah minda kita masih tersekat dengan mentaliti dan bentuk pemikiran lama yang tidak bebas dan beranggapan bahawa tiada dua atau tiga, hanya ada satu saja dan mempertahankan yang satu itu sampai berkorban nyawa walaupun yang satu itu salah dan tidak betul. Kita tidak cuba untuk menilai yang lain bagi membandingkan pilihan yang sesuai dan lebih baik dari yang satu itu.

Sebagai masyarakat manusia, kita saling bergantungan antara satu sama lain. Orang politik perlukan saya untuk undi mereka jadi pemimpin dan saya perlukan orang politik untuk membangunkan kemudahan infrastruktur awam. Orang berniaga perlukan saya untuk beli barang jualannya walaupun saya ni bukanlah kaya sangat tetapi masih juga perlukan orang seperti saya ini yang lebih banyak dari orang berada, dan saya perlukan peniaga untuk mendapatkan barang yang tidak dapat saya buat sendiri.

Orang berilmu pengetahuan adakah sudah memadai ilmunya, ilmu diperoleh dari bacaan dan maklumat yang diterima tetapi adakah mereka mempunyai semua maklumat yang ada di dunia ini. Saya mungkin ada maklumat yang orang berilmu tidak ada dan saya perlukan maklumat orang yang berilmu untuk tambah ilmu saya kerana saya tahu saya masih kurang berilmu daripada orang yang lebih berilmu.

Keistimewaan setiap manusia adalah mempunyai akal yang berbeza, setiap orang berpotensi untuk mempunyai idea jika pemikirannya dibentuk dengan cara yang betul dan teratur. Bagi memperkembangkan ideanya itu mungkin bukan seseorang itu yang akan melakukannya tetapi orang lain yang menerima idea itu. Seseorang itu tidak dapat memperkembangkannya mungkin kerana dia kurang keupayaan dari segi material dan harta benda. Lalu orang lain yang lebih mampu mengambil idea itu dan memperakui bahawa idea itu adalah miliknya.

Kerana itulah ramai dikalangan orang yang tak berkemampuan itu tetapi mempunyai idea masih lagi dianggap sebagai orang yang tidak cerdik dan pandai kerana hanya tahu bercakap saja tetapi tidak melakukannya. Kenapa orang lain pula yang melakukannya dan mendapat keuntungan dari idea yang dicuri dari orang "miskin" yang tidak mampu mencapai tahap pendidikan formal yang lebih tinggi. Ini boleh dianggap sebagai satu penindasan. Diluar sana ramai orang cerdik tetapi masih dianggap bodoh kerana mentaliti mereka yang menilainya hanya pada satu segi pandangan terlalu sempit dan bersikap tidak adil suka menganiaya.

Kita sering bercakap soal memberi sumbangan dan berkorban untuk negara, tetapi kita jarang memberi penghargaan kepada majoriti rakyat biasa yang tidak kaya dan berpelajaran tinggi kerana tidak bergaduh dan memberontak sepertimana rakyat Thailand atau Iraq. Sekiranya itu berlaku pastinya orang kaya, orang berniaga, orang politik dan orang yang berilmu tinggi bimbang. Sebab orang kaya takut harta mereka dirompak, orang berniaga takut bisnes mereka lingkup, orang politik takut ditembak curi dan orang berilmu tinggi takut lagi nak cari ilmu diluar sana kerana pergerakan mereka tersekat. Tetapi malangnya majoriti rakyat biasa inilah yang sering teraniaya menjadi mangsa golongan tersebut di atas.

Walau bagaimana sekalipun, teori relativiti tentang ruang dan masa telah memberi satu pengertian yang cukup besar kepada rakyat biasa seperti saya bahawa jika kita berupaya untuk menggunakan sebaik-baiknya apa yang perlu dilakukan antara ruang dan masa itu, walaupun saya tidak terlibat secara langsung dengan perubahan kemajuan masyarakat dan negara. Namun, gelombang-gelombang perubahan yang dibawa melalui idea-idea dan pendapat yang berlandaskan imaginasi akan menggerakkan orang lain untuk memperkembangkannya dan menyampaikannya ke peringkat yang lebih tinggi untuk direalisasikan menjadi kenyataan.

Saya dan sesiapa saja mungkin hanya bercakap saja tentang idea itu tetapi apa yang berlaku adalah orang lain yang akan menciplaknya dan memperakui ia adalah idea bernas darinya. Biarlah ia terjadi begitu kerana jika niat kita betul maka apa yang kita sampaikan itu boleh jadi kenyataan tetapi bukan dengan tangan kita sendiri, kita juga ada saham akhirat di dalamnya dan ia akan dibalas dengan setimpal setelah kehidupan dunia ini berakhir dan diganti dengan dunia baru yang lebih adil untuk semua golongan kehidupan baru.

Image Hosted by ImageShack.us

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template