Custom Search

Isnin, Oktober 19, 2009

Hari Malaysia

Isu ini sebenarnya dah lama diperdebatkan kat luar sana, cuma pemimpin atasan sebelum ini yang tutup telinga dan anggap tak penting untuk dijadikan antara hari yang sangat bermakna bagi rakyat Sarawak dan Sabah. Saya tak nak bincangkan apa yang diperdebatkan itu, apa yang nak saya utarakan kat sini adalah dari perspektif atau kaca mata saya sebagai salah seorang warga negeri Sarawak.

Malaysia takkan wujud tanpa penyertaan Sabah dan Sarawak, itulah realitinya. Kenapa Malaysia ditubuhkan boleh rujuk balik buku sejarah. Kalau Sabah dan Sarawak tak nak masuk Malaysia ketika itu pun, dua negeri ni masih boleh merdeka jugak macam negara Brunei tapi lambat sikitlah. Namun, kepuasan menjadi sebuah negara berdaulat tentunya lebih tinggi lagi dari menjadi sebuah negeri dibawah naungan Persekutuan Malaysia. Saya tak nak lanjutkan ulasan tentang perkara ni, takut nanti jadi provokasi pulak.

Sekurang-kurangnya dengan menjadikan hari Malaysia sebagai salah satu daripada tarikh penting dalam kalendar kemerdekaan negara, dapat memberi satu pengiktirafan kepada kedua negeri ini untuk membentuk sebuah negara yang berdaulat. Walau bagaimanapun, penyertaan dalam Malaysia tidaklah memadai sekiranya pembangunan dan kemajuan di negeri ini tidak seperti yang berlaku di semenanjung. Oleh sebab itu, dengan pemberian peruntukan yang besar kepada kedua buah negeri ini sejak kebelakangan ini adalah satu usaha yang sangat baik dari kepimpinan tertinggi negara.

Ada juga suara-suara sumbang dari forum dan blog yang dikendalikan dari kalangan rakan di semenanjung sehingga beranggapan rakyat negeri Sabah dan Sarawak terlalu bersifat kenegerian. Memang tidak dinafikan perkara itu memang wujud, namun perlu difahami juga tentang sejarah kedua-dua negeri ini sebelum menyertai Malaysia dan proses pembangunan dan kemajuan yang agak terpinggir selepas menyertai Malaysia. Tatkala di semenanjung pesat membangun dengan kemudahan jalan raya, bekalan air dan elektrik yang lengkap, di kedua-dua negeri ini masih lagi jauh ketinggalan dengan jaringan jalan raya yang terhad dan teruk, kawasan pedalaman pula masih lagi tidak mendapat bekalan air dan elektrik.

Tentu saja pemimpin-pemimpin atasan tidak mahu menjadi seperti Timor Timur yang dahulunya dibawah pemerintahan Republik Indonesia atau dahulunya perjuangan rakyat Acheh untuk mendapatkan kemerdekaan. Sebelum Acheh mendapat perhatian dan menerima banyak bantuan dan sokongan untuk pembangunan dan kemajuan ekonomi setempat, rakyatnya memberontak kerana tidak berpuas hati dengan kemunduran serta layanan yang tidak adil dari kerajaan pusat sedangkan kekayaan wilayah itu "disedut" untuk pembangunan kemajuan di wilayah pusat.

Pengajaran seperti ini patut dijadikan tauladan oleh pemimpin-pemimpin negara kita untuk memelihara hubungan dan menjalinkan persaudaraan yang lebih rapat melalui usaha 1Malaysia. Ia tidak seharusnya sekadar slogan tetapi perlu diterjemahkan melalui sokongan dan bantuan yang lebih adil untuk membangunkan ekonomi rakyat dan memajukan kemudahan-kemudahan di negeri ini setanding dengan negeri-negeri di semenanjung Malaysia. Kedua-dua negeri ini masih lagi mempunyai banyak sumber kekayaan semulajadi yang belum diterokai sepenuhnya. Seharusnya sumber-sumber ini perlu dijana bukan sahaja untuk memacu kemajuan ekonomi negara tetapi yang lebih penting dapat memberi manfaat kepada rakyat kedua-dua buah negeri.

Jika sebaliknya yang berlaku, ia akan dianggap secara negatif dan diambil kesempatan oleh pihak-pihak tertentu untuk memecahbelahkan perpaduan nasional. Perkara ini perlu dielakkan dan kerajaan pusat perlu mengambil langkah yang lebih proaktif untuk membantu kedua-dua buah negeri ini dalam proses pembangunan dan kemajuannya.

Terima kasih atas pengiktarafan Hari Malaysia, usaha murni yang lebih praktikal perlu banyak dilakukan secara berterusan selepas ini.

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template