Custom Search

Khamis, Disember 24, 2009

2010 Tahun Kreativiti & Inovasi

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, tahun hadapan akan menjadi Tahun Kreativiti dan Inovasi untuk negara dengan beberapa program sejajar tema itu yang disokong konsep serta semangat 1Malaysia telah diatur.

Kata Perdana Menteri, penekanan kepada aspek inovasi amat penting kerana ia bukan sahaja mewujudkan pekerjaan tetapi juga menggalakkan daya saing negara.

Menurutnya, sejak tahun 2000 lagi, dunia telah melihat kemunculan produk yang amat inovatif seperti iPhone, Blackberry, Twitter, Facebook dan YouTube serta kebangkitan Google yang telah menukar cara penggunaan media dan berkomunikasi.

“Negara-negara yang menyenangi inovasi seperti Jepun, Finland dan Amerika Syarikat (AS) berjaya membangunkan ekonomi dengan lebih maju.

“Inovasi mewujudkan pekerjaan dan menggalakkan daya saing negara. Oleh itu, kita juga mesti menghasilkan impak yang kreatif dalam ekonomi global yang berdaya saing. Janganlah kita membiarkan diri kita ketinggalan di belakang,” kata beliau dalam laman blognya www.1malaysia.com.my di sini hari ini.

Najib menambah, dalam Belanjawan 2010 baru-baru ini, beliau telah menyatakan kewujudan satu model ekonomi baru berasaskan inovasi, kreativiti dan aktiviti tambah nilai yang akan menggandakan pendapatan per kapita rakyat dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Katanya, gagasan 1Malaysia atau keperluan untuk memanfaatkan kebolehan daya kreatif semua rakyat Malaysia menyokong ke arah usaha itu.

“Sebagaimana baru-baru ini seorang pakar antarabangsa telah mengiktiraf 1Malaysia sebagai sangat serasi dengan inovasi, bakat bukan hanya didapati dalam sesuatu budaya, tetapi ia tersebar di merata-rata,” katanya.

Pakar yang dimaksudkan beliau ialah Presiden Institut Teknologi Stevens dari AS, Dr. Harold J. Raveche.

Tambah Perdana Menteri, antara aspek penting Tahun Kreativiti dan Inovasi ialah pelancaran Pusat Inovasi Negara (MyNIC) yang akan disokong oleh satu rangkaian pusat kecemerlangan inovasi pada suku pertama tahun berkenaan.

“Tujuan MyNIC mudah sahaja, untuk memajukan keupayaan saintifik dan teknologi kita,” katanya.

Selain itu jelas beliau, penetapan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) baru-baru ini turut menyumbang kepada pemupukan budaya inovasi dalam sektor awam.

Katanya, dengan ketibaan Rangkaian Inovasi 4G pada penghujung 2010 yang membawa jalur lebar laju tinggi ke seluruh pelosok tanah air, akan wujud lebih banyak peluang untuk membuat inovasi.

“Malahan, Bank Dunia telah menyatakan bahawa peningkatan 10 peratus dalam penembusan jalur lebar ada hubung kait dengan peningkatan KDNK sebanyak 1.3 peratus.

“Apabila lembaran inovasi kita terus dibuka daripada lipatannya, saya akan memaklumkan kepada anda tentang perkembangannya dan saya juga berminat untuk mendengar kisah-kisah kejayaan anda atau petua-petua peribadi anda bagaimana untuk menjadi lebih kreatif,” katanya.

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template