Custom Search

Jumaat, Julai 31, 2009

Menyemarak Tradisi Ilmu Sains

Namun begitu adakah ilmu-ilmu yang baru diterokai manusia itu telah menjejaki dasarnya iaitu berkembang kepada semua golongan dan lapisan masyarakat? Adakah masyarakat mampu memahami perkembangan ilmu tersebut?

Oleh NORKUMALA AWANG


IQRA' yang membawa maksud "bacalah" merupakan wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Pengembangan ilmu bermula daripada peristiwa turunnya wahyu berkenaan.

Fungsi al-Quran sebagai kitab rujukan segala bentuk ilmu telah dimaklumi. Justeru, pengambilan iktibar daripada al-Quran seharusnya disemarakkan sejajar dengan perkembangan tradisi ilmu.

Terdapat ayat-ayat khusus di dalam al-Quran yang menggambarkan penciptaan alam, keagungan Allah SWT mengatur dan mentadbir sistem bintang dan planet, kejadian manusia dan makhluk lain di atas muka bumi dan pelbagai lagi ciptaan Allah yang kini cuba diterokai oleh manusia.

Namun begitu adakah ilmu-ilmu yang baru diterokai manusia itu telah menjejaki dasarnya iaitu berkembang kepada semua golongan dan lapisan masyarakat? Adakah masyarakat mampu memahami perkembangan ilmu tersebut?

Sekiranya sesuatu ilmu itu hanya berlegar-legar di kalangan golongan tertentu sahaja maka ia bermakna tradisi ilmu belum dapat dikembang dan disemarakkan lagi.

Justeru bagaimana untuk mengoptimumkan sesuatu ilmu tersebut?

Bidang sains kadang kala mempunyai satu stigma bahawa ia terlalu sukar dan tidak mudah difahami oleh "bukan orang sains". Justeru, sains perlu dimasyarakatkan segera. Usaha penyampaian ilmu dan pembudayaan sains perlu diberi nafas baru.

Biarpun masyarakat sering dimomokkan bahawa sains memudahkan kehidupan namun tiada apa-apa makna jika mereka sendiri tidak mengetahui sesuatu ilmu dapat diaplikasikan dan dijadikan teras dalam kehidupan mereka.

Bagaimana untuk memasyarakatkan sains agar pembudayaan ilmu terus dipupuk dalam masyarakat? Jawapannya ialah melalui penulisan dan pembacaan.

Namun jika tiada penulisan, apakah yang boleh dijadikan bahan bacaan? Justeru, usaha memasyarakatkan sains mesti melalui penulisan atau karya-karya sains yang dapat difahami dengan mudah oleh semua lapisan masyarakat.

Karya saintifik bukan hanya untuk mereka yang berada dalam ruang lingkup sains tetapi boleh disampaikan dalam bentuk mudah kepada masyarakat.

Bagaimanapun, yang menjadi kekangannya ialah sikap sesetengah penulis yang lebih suka menghasilkan karya atau artikel untuk golongan tertentu sahaja.

Maka ilmu belum dapat dikembang luas dan disemarakkan lagi dalam erti kata yang sebenarnya. Jadi, situasi ini menyebabkan kurangnya bahan bacaan berbentuk sains dalam masyarakat kita.

Begitu juga dengan isu yang berunsurkan motif keuntungan. Ramai di antara penerbit yang cenderung untuk menerbitkan buku-buku teks atau buku panduan kerana keuntungan yang tinggi dengan sedikit pelaburan.

Tetapi kesannya tidak ke mana kerana ia hanya bermatlamatkan tidak lebih daripada untuk lulus peperiksaan atau mencapai kejayaan dalam sesetengah keadaan.

Tetapi bagaimana untuk mempertingkatkan ilmu dan menyemarakkan tradisi ilmu? Di sinilah wujudnya lompangan dalam masyarakat kita.

Masyarakat tidak minat membaca atau mencari ilmu kerana tiada bahan bacaan khusus berbentuk ilmiah disampaikan secara santai. Sedangkan ilmu boleh didapati dengan lebih mudah melalui pembacaan.

Oleh itu, strategi yang berkesan perlu dilaksanakan bagi mencapai matlamat tersebut seperti mewujudkan hubungan antara penulis, penerbit dan pemasaran.

Jaringan kerja dan perkongsian pintar antara pusat penyelidikan, institusi dan agensi kerajaan serta penerbit juga perlu ditingkatkan dalam kegiatan penulisan, penterjemahan dan penerbitan.

Melalui kerjasama inilah, kepakaran, sumber kewangan, masa dan usaha dapat digembleng dengan lebih berkesan dalam menghasilkan penerbitan atau karya ilmiah yang memikat hati masyarakat untuk membudayakan ilmu.

Juga perlu dijana usaha meningkatkan kesedaran di kalangan pemimpin, teknokrat, sarjana dan profesional bahawa penguasaan, penghayatan dan penyebaran ilmu serta menggunakan ilmu adalah teras bagi kelangsungan sesuatu bangsa dan negara.

Begitu juga dengan usaha memindahkan teknologi melalui latihan dan pendidikan serta menterjemahkan karya ilmu daripada bahasa asing, menerbit dan menyebarkannya kepada khalayak tempatan. Ia akan memperkayakan pemikiran dan pengalaman serta menyediakan banyak pilihan bahan bacaan kepada masyarakat.

Usaha-usaha sebegini diyakini mampu memasyarakatkan sains agar ilmu dapat disemarakkan bukannya bersifat jumud dan tidak dinamik.

Walaupun ia memerlukan sedikit usaha daripada golongan tersebut dalam memasyarakatkan ilmu sains, namun ia dianggap sebagai satu cabaran dalam menyampaikan ilmu Allah kepada orang ramai dengan hanya mengeksploitasi sumber yang ada selaras dengan tuntutan agama untuk dijadikan santapan minda masyarakat awam.

Oleh itu, kerjasama padu semua pihak diperlukan agar tradisi ilmu terus disemarakkan dengan gemilang seperti mana gagasan tamadun Islam dahulu yang ramai melahirkan tokoh-tokoh ilmuwan Islam yang unggul.

PENULIS ialah Pegawai Penyelidik
Pusat Sains dan Teknologi,
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template