Custom Search

Jumaat, Mei 08, 2009

Merealisasi Bank Idea Rakyat

Merealisasi Bank Idea Rakyat

Oleh ROSLEE MARDAN

BERTEPATAN dengan apa yang dijelaskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini iaitu zaman di mana segala-galanya kerajaan lebih tahu telah berlalu, keterbukaan kerajaan menuntut satu lagi konsep penyertaan rakyat dalam pemerintahan negara.

Oleh itu, konsep 'Bank Idea Rakyat' seperti mana yang disebut oleh Tan Sri Muhyidin Yasin boleh dipacu atas landasan keperluan rakyat turut serta dalam membentuk dasar-dasar pengurusan negara. Idea beliau ini amat sesuai dalam menyalurkan pemikiran rakyat yang kini semakin peka dengan dasar-dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan.

Pengembangan pemikiran rakyat yang semakin meningkat pada masa kini dicambah ke saluran-saluran alternatif yang kurang atau tidak ada pengawalan daripada kerajaan seperti internet melalui blog-blog peribadi.

Ini menyebabkan pemikiran rakyat diselaputi oleh budaya provokasi yang sinis terhadap sesuatu perkara terutama apabila menyentuh dasar-dasar yang diimplementasi oleh kerajaan. Sifat saling tidak percaya dan saling benci membenci di kalangan rakyat jelas menampakkan kesan yang begitu ketara.

Implikasi daripada situasi ini, begitu mendalam sehingga ikatan perpaduan antara kaum, agama, hak dan kedaulatan kepimpinan kesultanan diheret dalam kancah kebencian. Ini sekali gus menidakkan penerimaan terhadap kedaulatan undang-undang negara. Paling jelas lagi impak segala kecelaruan pemikiran rakyat menyebabkan ketidakstabilan politik yang mengganggu proses penjanaan dan penyelesaian ekonomi negara.

Bank Idea Rakyat ini perlu diterjemah dalam bentuk yang konkrit. Selaras dengan mewujudkan strategi inovasi dalam perkhidmatan awam negara, Bank Idea Rakyat boleh diaplikasi dengan menambah baik program-program sedia ada seperti hari bertemu pelanggan, pusat khidmat pelanggan, perwujudan peti aduan, kaunter-kaunter perkhidmatan dan sebagainya.

Konsep ini juga boleh mempercepatkan perwujudan dasar atau arahan-arahan langsung daripada kerajaan untuk dikuatkuasakan oleh agensi pelaksana sekiranya ada pandangan rakyat yang boleh diterima pakai.

Sesetengah pandangan mengatakan bahawa konsep ini tidak berapa sesuai kerana telah banyak pandangan daripada rakyat yang tidak diambil perhatian oleh kerajaan. Bagaimanapun, pandangan rakyat perlu mempunyai saluran yang betul dan menyeluruh.

Sekiranya pandangan rakyat itu bercambah merata amatlah sukar bagi kita mengutip satu persatu yang sudah tentu mengambil masa sedangkan keputusan mesti dibuat dalam jangka waktu yang segera. Maka Bank Idea Rakyat diyakini mampu menyeragamkan proses pengumpulan maklumat daripada akar umbi untuk dibawa ke perbincangan Parlimen.

Ini juga mampu dijadikan satu model baru terhadap pemahaman demokrasi versi Malaysia kepada negara lain. Sehubungan itu, dalam menjayakan konsep ini, rakyat mesti diberi kepercayaan serta keyakinan kepada kemampuan kerajaan.

Image Hosted by ImageShack.us

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template