Custom Search

Khamis, September 04, 2008

Membangunkan Wawasan

Oleh : Elie Mulyadi
(Penulis buku motivasi "Muslimah at work" dan "Spiritual in work")


SAAT kita mengatakan ingin menjadi sesuatu atau seseorang, selalu akan ada orang-orang yang berkata seperti ini “Tidak mungkin!” “jangan berkhayal” atau “Jangan mimpi!”

Padahal Albert Einstein, penerima anugerah novel fizik, justeru mengatakan, “Daya khayal adalah segalanya. Hal itu mengawali semua yang menarik dalam kehidupan kita.” Tentu saja wawasan bukanlah sembarangan khayalan, sembarangan mimpi. Ia bukan impian kosong atau lamunan hampa, melainkan keyakinan kuat untuk menggapai sesuatu di masa depan, yang dipadu oleb usaha yang serius dan terarah. Kalau kita cakap, “Saya ingin jadi presiden” sementara setiap hari hanya duduk mengadap depan tv, itu bukanlah wawasan, melainkan bualan yang jangankan orang lain, kita sendiri pun tak percaya bakal berhasil untuk mewujudkannya.

Berkhayal tanpa bergerak, sama saja dengan menonton filem sambil menutup mata. Ingin menikmati jalannya cerita, serunya setiap adegan, pesona para pemain, tapi dengan mata tertutup? Jelas tak akan berhasil. Paling-paling hanya boleh mereka-reka dalam fikiran. Sebuah wawasan tak sekadar bererti menetapkan keinginan. Ada syarat-syarat yang harus dipenuhi, paling tidak berikut ini:

1 .WAWASAN HARUS DISERTAI KEYAKINAN

Bagaimana Einstein dapat merumuskan teori fizik dan menginspirasi pengembangan kuasa nuklear, bila sebelumnya ia tak yakin ada sesuatu yang harus dipelajari tentang alam? Bagaimana Neil Armstrong dapat mendarat di bulan (kalau memang benar) bila ia sendiri tak pernah percaya boleh mencapai ke sana? Mungkin hanya Rasulullah yang boleh mencapai langit ke tujuh dalam peristiwa Israk Mikraj tanpa pernah membayangkannya lebih dulu.

Pada realitinya, kita yang manusia biasa mesti memiliki keyakinan terlebih dulu untuk boleh berbuat dan menghasilkan sesuatu. Contoh sederhana, bagaimana kita boleh menggapai Allah melalui ibadat solat bila tak meyakini keberadaanNya sebagai “Khalik”. Segala sesuatu yang diinginkan boleh terlaksana hanya jika kita yakin boleh, sebab keyakinan merupakan penggugah semangat untuk bergerak. Bila tak yakin, maka ucapan kita tak lebih dari sekadar “cakap-cakap kosong” niat kita tak ubah dan sekadar angan-angan. Meski tak perlu yang indah-indah, keyakinan adalah modal utama untuk melakukan sesuatu yang lebih baik dari yang sudah kita capai saat ini.

2. WAWASAN HARUS TERLUKIS DENGAN JELAS

Di masa kecil, hampir semua dari kita pernah ditanya tentang cita-cita. Dengan citarasa khas anak-anak, kita kerap kali menjawab: “Jadi doktor!” atau “arkitek!” atau “pemandu kapal terbang!”. Pada saat dewasa, sebahagian besar kita justeru tak memilih salah satu dari ketiga kerjaya tersebut. Kita malah menjadi guru, penulis atau bahkan “pemain sarkas”. Kenapa? Kerana sewaktu kecil, kita menyebut cita-cita tanpa melukiskannya dengan jelas dalam benak. Belum terbayang seperti apa jadi doktor itu, bagaimana rasanya menjadi arkitek, apa saja cabaran menjadi seorang “pilot”. Kita menyebutkannya hanya kerana itulah yang sering didengar dan para ibu bapa saat mengungkap rasa terhadap anak-anak mereka kelak.

Maka untuk berjaya, kita tak cukup hanya menyebutkan sebuah kerjaya. Kita harus membayangkan dengan jelas setiap detailnya. Saat ingin menjadi penyanyi, misalnya, kita perlu membayangkannya. Dari mulai membayangkan pakaian seperti apa yang akan dipakai, aksi apa yang akan ditampilkan di atas pentas, bagaimana memerdukan suara dengan gerakan, berhubungan dengan penonton, memenangkan hati penonton, mengadapi kilatan lampu kamera jurugambar, menjawab pertanyaan para wartawan, hingga memilih label rakaman, melantik pengurus, mengelola kewangan dan mengatur waktu antara kerjaya dan peribadi.

Kenapa harus? Kerana semakin jelas kita membayangkan, semakin bangkit emosi yang bermotivasi. Jack Nicklaus, seorang ahli sukan golf berkata: “Aku tak pernah melakukan pukulan tanpa lebih dulu membayangkannya dengan jelas dan terfokus dalam benakku, bahkan pada saat latihan.” Itulah kenapa dia memenangi lebih dari 100 pertandingan golf.

Orang bijak mengatakan, cita-cita yang ternyata, tertulis dan tergambarkan dengan jelas sudah merupakan setengah dari keberhasilan meraihnya. Menurut Canfield (2005) dalam bukunya The Success Principle, masa depan boleh digambarkan dengan cara sederhana. Misalnya kalau kita ingin punyai rumah impian, lakukan tiga hal berikut: (1) pejamkan mata, (2) bayangkan rumah impian berserta detailnya, dari mula lokasi, ukuran, bentuk, interior, eksterior, dan sebagainya, dan 3) pamer gambar-gambar yang sekiranya mewakili detail rumah impian kita.
Gambaran seperti ini sangat penting untuk menciptakan tingkat motivasi baru dan mengktifkan fikiran bawah sedar agar lebih kreatif niencari jalan keluar untuk mencapai tujuan. Misalnya, kerana demikian ghairah kita akan sesuatu, tiba-tiba saja muncul keinginan melakukan hal-hal baru, timbul idea-idea baru, sedar akan peluang-peluang baru, yang sebelumnya boleh tak pernah terfikirkan.

Di negara-negara maju, gambaran masa depan sudah ditanamkan pada anak-anak sejak kecil.
Di Jepun misalnya, anak-anak sana sudah punya perbendaharaan cita-cita yang luas. Tak sebatas hanya ingin jadi doktor, juruterbang atau arkitek, seperti yang sering kita dengar dari anak-anak kita. Dan sekian banyak pilihan kerjaya, mereka sudah boleh memilih cita-cita yang unik dan spesifik, misalnya: saya ingin jadi ahli pembuat jubin, tukang masak di restoran antarabangsa, pedagang barang-barang elektronik, petani sayuran hidroponik, pemain silap mata, penerbit filem kartun, pelukis gambar komik dan sebagainya.

Sejak kecil, mereka diarahkan untuk sedar bahawa di dunia ini ada begitu banyak hal yang boleh diperbuat. Menjadi orang yang berjaya bukan bererti memiliki profesion tertentu yang dianggap bergengsi, melainkan memiliki bidang keahlian yang benar-benar digeluti dan menjadi pakar di dalamnya. Mungkin itulah sebabnya cita-cita masa kecil menjadi lebih mudah untuk direalisasikan.

3. WAWASAN HARUS DIUBAHKAN DALAM TUJUAN SPESIFIK

Seperti diungkapkan sebelumnya, wawasan adalah gambaran masa depan yang diinginkan. Sedangkan TUJUAN adalah langkah-Iangkah yang diambil untuk meraih Wawasan tersebut. (Anda mungkin punya definisi berbeza tentang hal ini, namun sejauh ini definisi itulah yang saya yakini).

Kaitan antara wawasan dan tujuan dapat digambarkan sebagai berikut:
Terlihat bahawa tujuan (segitiga-segituga kecil) merupakan bahagian dan wawasan (segitiga besar). Tujuan adalah langkah-langkah yang bila dilakukan secara bertahap dan berterusan akan membawa pada tergapainya wawasan. Kalau diibaratkan dengan pertanyaan 5W+1H (What, Who, When, Where, Why+How) maka wawasan mengandung unsur 1H.

Bila anda bercita-cita menjadi penyanyi hebat, misalnya inilah contoh cara merumuskan wawasan dan tujuan anda:

VISI -Wawasan
mengandungi 5W- What Where Who Why When)

What: Saya ingin menjadi penyanyi profesional yang memberi banyak inspirasi.
Where: Di Malaysia dengan berpengkalan di ibu kota.
Who: Saya bersama kumpulan band saya.
Why: Kerana saya senang menyanyi menghibur orang, dan menjadi motivator melalui nyanyian. Saya juga punya bakat yang baik dalam suara dan aksi di atas pentas.
When: 5 tahun dan sekarang cita-cita itu diharapkan terwujud.

TUJUAN
(mengandungi1H-HOW)

T1: Membentuk kumpulan band sebagai vokalis, fokus latihan, mengikuti dan memenangkan pertandingan band, menjadi pembuka untuk konsert-konsert band ternama, menjaring peluang di bisnes muzik (tahun 1)

T2: Menggarap album, membuat demo rakaman bekerjasama dengan syarikat rakaman untuk mengedar album perdana, meraih berbagai penaja untuk melakukan konsert ke kampus-kampus di seluruh negara (tahun 2)

T3: Evaluasi album perdana menggarap dan menerbit album kedua, mencetak platinium hits, melakukan konsert-konsert eksklusif di berbagai stesen tv dan pertunjukan pentas di beberapa bandar di seluruh Malaysia (tahun 3)

T4: Menggarap dan menerbit album ke-3, mengadakan tour keliling, mengukuhkan imej melalui kontrak iklan untuk beberapa produk komersil berjenama terkenal, aktif dalam kempen dan kegiatan-kegiatan sosial atas nama band (tahun 4)

T5: Melakukan konsert tunggal eksklusif dengan citra sebagai kumpulan band terkenal, membuat album dengan penyanyi antarabangsa, menjadi tamu kehormat pada konsert band-band baru tanah air, menjadi juri untuk pemilihan band/vokalis, memantapkan citra sebagai vokalis paling diminati di tanah air (tahun 5)

Dapat dilihat bahawa tujuan-tujuan yang jelas dan tertulis membuat kita lebih terarah dalam mencapai wawasan.

Image Hosted by ImageShack.us

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template