Custom Search

Sabtu, April 25, 2009

Pesta Kaul 2009

Bak kerapek no dao bak entri atak ih...deihal lah campor-campor singen. Melanau dan Melayu. Taun ih pesta kaul bei dao aluk tan jumit, dbei tan sebelum ih jalan sentiasa jem dan dbei cukup kdau parking sgak. Tapak kaul pun berwajah ba'o luas aluk kdau laluan nyin untuk tapak-tapak pameran dan gerai jualan. Bak makau pun dbei la bersesak angai, tapi lau lasuk biasa lah makin buyak pasir lasuk aluk tan gak padang pasir.

Kdau pertunjukan persembahan dbei bao jalan gei, buyak in lah laluan kereta lancar aluk gei. Tapak ba'o ngak diperluaskan jadi kdau pertunjukan in bah dagen kawasan tapak in. Tapak ba'o kaul mukah ih sebenar nyin g ilak ko japan 80% siap. Memandangkan bei atak bangunan dei knah bak nebak ajau, lo bunga dan pokok hiasan pun dei ngak bei alu. Biasalah, kerja suntuk nang kejin bak lah singen mana wak siap. Tapi untuk kaul taun 2010 mungkin akan lebih menarik agei dengan kawasan tapak ba'o ngak lengkap semuah.

Untuk pelawat luar, Pesta Kaul merupakan pesta tahunan masyarakat melanau di bahagian Mukah dan menjadi aktiviti untuk kalendar pelancongan negeri Sarawak. Tapak pesta ini telah dinaik taraf dengan kemudahan yang lengkap untuk memenuhi standard pelancongan. Pada masa akan datang, lapangan terbang Mukah akan dibina antara Oya-Mukah yang boleh mendaratkan pesawat Boeing 747. Pastinya ini akan memudahkan lagi kedatangan pelancong ke bahagian ini. Sejajar dengan itu juga, Mukah juga bakal dilengkapi dengan mercu tanda baru iaitu Pusat Pentadbiran Bandar Baru Mukah bagi melengkapkan bandar ini sebagai pusat pentadbiran bagi koridor SCORE.

Jadi, ibak ih antara gambar-gambar pesta kaul wak seped snap ko bak kamera murah singen CANON power shot bak ilak kelo a liko melanau bahagian ih wak diam jauk man dalat-mukah. Semoga dengan ih kelo peden g perkembangan liko telo secara visual bukan petaah khabar mulut semata-mata.

stage ih malam nebak ratu kaul n mukun

ehh..macam kenal jer bajo bilem in

Posing seorang pelancong, man China kalik lak. Jakun angai tan

Perasmian pesta kaul mukah



Kumpulan muzik tradisional warismu

Bukan tan agei kegagau lo pa'a bak nynap gamber






Kalik bak kenal lo pak ayeng ih, man ajuk dalat sau tah ko sui pengacara










Tibau gak tengah-tengah tapak pesta gei baruk den a ramai g





Japan la bak nynap gamber lo menteri-menteri ih sgak



Bukan senang tan bak menynap foto ih, perlu bak pinyang ruang tan kawak sampai lian senigah lo Rela. Bak pigik gamber kena lah segak, jadi perlu mapun seboleh-bolehnya segak alu pun jawai gem group wak berani bak melepasi Polis dan Rela. Hehehe...wartawan bebas melaporkan dari kaul Mukah 2009 untuk mereka yang tak berkesempatan untuk melihat pesta ini lebih dekat.

**catatan : susunan betul gambar foto bermula man ibak.

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template