Custom Search

Rabu, September 03, 2008

Menggapai Bening Hati

Oleh : Agung Abdullah

SUATU ketika dalam sebuah majlis Rasulullah s.a.w berkata kepada para sahabatnya, “Hati itu ada enpat macam: hati yang bersih bagaikan pelita yang berkilauan; hati yang tertutup dan terikat tutupnya; hati yang terbalik; dan hail yang lebar.”

Rasulullah s.a.w berhenti sebentar dan kemudian meneruskan kembali, “hati yang bersih adalah hati seorang mukmin, pelita yang ada di dalamnya adalah cahaya yang menerangi jalannya. Hati yang tertutup adalah hati orang kafir. Hati yang terbalik adalah hati orang munafik, hati yang tahu sekaligus yang mengingkari. Sedangkanhati yang lebar adalah hati yang di dalamnya ada keimanan dan kemunafikan.”

Kemudian Rasulullah s.a.w menjelaskan, "keimanan dalam hati terakhir ini seperti sebuah sayur yang dimasukkan ke dalam air bersih. Sedangkan kemunafikan ibarat luka yang dimasukkan ke dalam darah dan nanah. Mana yang dapat mengalahkan lainnya, itulah yang menguasainya.”

Demikianlah Rasulullah menjelaskan empat macam keadaan hati. Tapi diri kita mungkin telah mengetahui pada bahagian mana hati kita ini; apakah terang bagaikan pelita, tertutup dan terikat, hati yang terbalik ataukah hati yang lebar?

Hati adalah cerminan diri, yang memungkinkan manusia menerima pengertian siapa sebenarnya dirinya. Cermin yang jernih akan memantulkan hakikat sebenarnya. Hati yang jernih hanya dimiliki oleh mereka yang sentiasa mendekatkan diri kepadaAllah. Ia sentiasa berharap agar hatinya dibersihkan dari segala noda-noda yang menutupinya. Hati yang kotor tak lain hanya dimiliki oleh mereka yang sering bermaksiat kepada Allah. Ia meninggalkan segala perintahNya dan tak pernah mempedulikan apa yang telah dilarangNya.

Memiliki hati yang bersih selayak pelita adalah harapan setiap hamba Allah yang beriman. Salah satu yang menjadikan hati bersih dan bercahaya adalah gemar membaca al-Quran. Abdullah bin Mas’ ud pernah berkata, “Sesungguhnya al-Quran itu adalah tali Allah, cahaya penyembuh yang sangat mujarab dan penyelamat bagi yang mengikutinya. Al-Quran akan meluruskan, tidak membuat bengkok dan tidak pernah membosankan walau dibaca berulangkali. Untuk itu bacalah Ia kerana Allah akan memberikan pahala pada bacaan tersebut yang setiap hurufnya 10 kebaikan.”

Selain itu, memperbanyakkan zikir juga dapat membawa hati kita pada keadaan yang selalu diliputi rahmat serta rahimNya. Berzikir membuat hati kita menjadi tenang, dan hati yang tenang akan membawa pada ketenteraman hidup. Hati yang tenang yang sentiasa menghidupkan hari-hari kita untuk mengagung dan membesarkan nama Allah.

Image Hosted by ImageShack.us

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template