Custom Search

Ahad, Ogos 10, 2008

Andai Zakat Diterima

Di Seluruh Dunia
Oleh: Nazmy Sannusi


Istilah zakat bukanlah suatu yang asing bagi masyarakat Islam. Malah zakat merupakan salah satu rukun Islam yang wajib dilaksanakan mereka yang cukup syarat-syaratnya. Disebalik rukun dan kewajipan itu zakat juga adalah untuk menjaga kebajikan bagi umat Islam, dan menjadi satu instrumen paling efektif dalam membantu umat Islam keluar dan kepompong kemiskinan.

Namun mekanisme seperti zakat ini tidak hanya dipraktikkan oleh kalangan orang Islam sahaja. Agama-agama lain seperti Kristian dan Yahudi juga turut memiliki tabung kebajikan masing-masing khusus untuk membangunkan masyarakat mereka. Pun begitu, zakat adalah satu cara umat Islam yang lebih berkemampuan dan kaya ‘menyucikan’ harta dan hati mereka daripada sebarang perlakuan dan niat yang buruk sesama manusia.

Dari sudut amalan kewangan berlandaskan Islam, andainya Islam diterima dan diamalkan oleh semua manusia sejagat, tidak mustahil masalah kemelaratan dan ketidakseimbangan ekonomi yang berlaku di kalangan negara-negara miskin tak akan berlaku. Selain mengharamkan sebarang bentuk penindasan yang berpunca daripada dunia kapitalis kini, Islam juga menitikberatkan soal kesaksamaan hak serta kekayaan.

Disebabkan kesedaran masyarakat sejagat tentang ketidakadilan ekonomi ini, maka adalah penting jika negara kaya dapat berkongsi kekayaan mereka dengan negara miskin. Malah idea berkenaan penubuhan agensi pelaksana untuk menguruskan wang derma dari negara kaya
pernah dibangkitkan sejak dahulu lagi di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB). Akan tetapi ia telah dibantah oleh negara-negara besar dan menggantikannya dengan penubuhan agensi Bretton Woods seperti Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Andainya semua negara bersetuju menghulurkan bantuan seperti zakat ini, mungkin istilah negara-negara miskin dan Dunia Ketiga tidak akan wujud. Jika mekanisme zakat diamalkan di semua negara, pasti rakyat sejagat akan cepat merasai faedahnya dan ekonomi dunia akan bergerak dalam nada yang lebih seimbang tanpa perlu bergantung kepada kuasa kapitalis yang diamalkan ketika ini. Masalah kemiskinan juga mungkin dapat diatasi dalam masa hanya beberapa tahun sahaja.


Jika Bill Gates membayar zakat

Sebagai tanbahan, Islam juga boleh menyelesaikan masalah kemiskinan. Andaikan zakat yang dihulurkan oleh masyarakat dunia adalah dalam bentuk wang tunai. Menurut syarat zakat, 2.5 peratus daripada hasil pendapatan keseluruhan selama setahun perlu dizakatkan. Majalah Forbes tahun 2004 melaporkan seramai 587 individu tersenarai sebagai billionaires dicatatkan di seluruh dunia.

Jika digabungkan, jumlah kekayaan mereka semua menjangkau AS$1 .9 trilion atau bersamaan RM7 trilion. Maka, jika pada tahun 2004 kesemua hartawan ini membayar zakat sebanyak 2.5 peratus daripada hasil kekayaan mereka itu, dunia bakal menerima suntikan tunai berjumlah AS$47.5 billion untuk disumbangkan kepada penduduk negara miskin. Cuba bayangkan Bill Gates yang memiliki kekayaan hampir AS$56 billion pada tahun 2006, memperuntukkan secebis 2.5 peratus kekayaannya itu untuk membayar zakat, pasti antara AS$1 .4 billion dapat disumbangkan - cukup untuk membiayai bantuan makanan kepada rakyat Afrika Barat untuk tempoh setahun!

Kiraan ini hanya terhad kepada 587 individu terkaya dunia sahaja. Cuba bayangkan andainya enam bilion masyarakat seluruh dunia berganding bahu membayar zakat dan dikumpulkan di dalam dana zakat global? Secara keseluruhan jumlah Keluaran Dalam Negara Kasar atau KDNK global yang dianggarkan pada tahun 1999 adalah AS$27,357 billion atau bersamaan RM94 trillion.

Jika 2.5 peratus daripada jumlah KDNK global ini disumbangkan untuk zakat, sejumlah AS$683.95 billion dapat disalurkan ke tabung zakat global. Walaupun penulisan ini hanyalah dalam bentuk gambaran, tetapi dunia pasti dapat membayangkan betapa hebatnya peranan zakat dalam menyatukan kekayaan masyarakat global serta kuasanya dalam mengurangkan masalah kemiskinan dan kebuluran.

Malah dengan jumlah sebanyak ini juga dijangka dapat menyelesaikan masalah kebuluran yang melanda kebanyakan negara Afrika lain yang sehingga kini masih bergelumang dengan masalah ini. Malah dengan wang sebanyak ini, ia bukan sahaja cukup untuk membantu memberi bantuan makanan kepada mereka yang miskin tetapi juga mampu menggerakkan ekonomi sesebuah negara. Wang zakat boleh disumbang dalam pelbagai bentuk, selain bantuan secara terus kepada fakir miskin, ia juga boleh digunakan untuk memberi bantuan mikro kepada golongan miskin yang ingin memulakan perniagaan kecil.

Bagi masyarakat petani dan peladang, wang zakat dapat disalurkan dalam bentuk geran untuk membeli peralatan pertanian seperti bji benih, baja bagi membolehkan mereka bercucuk tanam. Selain itu, mereka juga boleh membuka bengkel kenderaan, industri kecil-kecilan yang sekali gus dapat membuka peluang pekerjaan dan mengurangkan kemiskinan. Dengan wujudnya situasi sebegini, masalah kemiskinan seluruh dunia dapat dibanteras dengan pantas.

Begitulah dapat diandaikan betapa hebatnya peranan zakat jika ia diterima pakai oleh kalangan masyarakat global tanpa mengira agama. Walaupun agensi antarabangsa yang bernaung di bawah PBB ketika ini giat menjalankan usaha membanteras kemiskinan dan kebuluran, namun usaha itu tidak menampakkan hasilnya. Malah jurang kekayaan antara negara Dunia Pertama dan Dunia Ketiga semakin melebar.

Pasaran bebas membunuh

Andaikan 5 hingga 10 peratus daripada jumlah zakat pertanian yang dihasilkan seluruh dunia, ditambah lagi dengan zakat ternakan disumbangkan kepada agensi pelaksana yang menguruskan zakat kepada masyarakat miskin seluruh dunia, masalah kebuluran pasti akan dapat dihapuskan dengan cepat.

Bagaimanapun, sistem pasaran bebas yang diamalkan kini menimbulkan ketidakadilan dan di dalam kebanyakan kes, ia hanya memberi kemenangan kepada sebelah pihak sahaja. Ia diakui sendiri oleh pemimpin Vatican, Pope Benedict IV di dalam bukunya berjudul Jesus of Nazareth, beliau mengutuk tindakan negara-negara maju yang merompaik harta serta warisan yang dimiliki oleh negara-negara Dunia Ketiga seperti di Afrika sekali gus memiskinkan lagi negara terbabit. Maka dapatkah kita melihat antara sistem yang diamalkan oleh manusia sekarang dengan peraturan yang diperkenalkan oleh Islam yang menjaga keadilan kedua-dua belah pihak?

Image Hosted by ImageShack.us
Editor : Ekonomi dunia kini menggunakan sistem kapitalis, yang kuat dan kaya raya akan memanipulasikan yang lemah dan miskin.

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template