Custom Search

Rabu, Ogos 06, 2008

Di Tempat Kerja Baru

Penyesuaian Diri Di Tempat Kerja Baru

Peluang mendapat tawaran kerja sememangnya satu berita yang amat menggembirakan. Lebih-lebih lagi apabila kerja yang dipohon adalah kerja yang selama ini diidam-idamkan. Namun tidak kurang juga, ada di antara kita ‘terpaksa’ menerima kerja kerana atas sebab-sebab tertentu. Apa pun sama ada suka atau tidak dengan tawaran kerja yang diperoleh, anda seharusnya bersyukur kerana masih ramai di luar sana yang sedang mencari dan menanti pekerjaan demi meneruskan kehidupan.

Pun begitu, tidak dinafikan, memulakan kerja di tempat baru, ada kalanya mencetuskan pelbagai perasaan. Takut, bimbang, tidak yakin, gelabah atau apa sahaja yang anda alami, semuanya harus ditolak ke tepi. Yakin dengan diri anda, akan membuatkan anda lebih bersedia untuk memikul tanggungjawab dan tugas baru yang akan anda tempuhi, Apa pun, jadikan tugasan baru anda itu sebagai cabaran dalam hidup untuk anda maju ke hadapan. Pun begitu, jika perasaan gemuruh membuatkan anda kurang selesa, apa kata jika anda dapat mengikut tips-tips yang diberikan untuk memudahkan anda menyesuaikan diri di tempat kerja baru anda.

Kenali rakan pejabat

Memperkenalkan diri kepada rakan-rakan pejabat adalah perkara penting yang anda beri perhatian. Jangan bersikap seperti ‘kera sumbang’ kerana ia membantutkan segala pergerakan anda di pejabat. Jadilah diri anda sebagai seorang yang peramah untuk anda mudah dirapati dan dikenali oleh rakan-rakan pejabat yang sedia ada.

Jangan terlalu sukar untuk memberi senyuman kerana dengan senyuman anda mudah untuk didekati. Malah kalau dikaitkan dengan ajaran Islam, senyuman yang ikhlas itu juga merupakan sedekah dan ibadah. Paling penting, jangan ‘berlagak sombong’, kerana anda pasti disisihkan. Gunakanlah tempoh 14 hari yang pertama anda berada di pejabat untuk mengenali seramai mungkin setiap kakitangan pejabat yang ada lebih-lebih lagi mereka yang berada di jabatan yang anda duduki.

Jika anda mempunyai masa yang terluang, gunakanlah kesempatan tersebut untuk bertanya perihal yang berkaitan dengan peraturan-peraturan di pejabat. Hal ini memudahkan anda untuk mengatur jadual tugas anda dan paling utama, anda tidak akan melakukan perkara-perkara yang dianggap ‘sumbang’ oleh rakan-rakan pejabat yang lain. Apa pun pembinaan hubungan di antara anda dan rakan sepejabat, akan membolehkan anda mendapat seberapa banyak maklumat yang membantu anda melakukan tugas anda dengan jaya.

Nilai cara kerja anda

Sebulan setelah anda bekerja adalah masa yang sesuai untuk menilai tahap kemajuan kerja yan anda lakukan. Kalau anda bersedia, apa kata, anda berjumpa dengan bos di jabatan anda untuk bertanyakan mengenai prestasi kerja anda. Dengan cara ini, anda dapat mengenal pasti ‘kekurangan’ yang perlu anda perbaiki. Menjadi lumrah, setiap tugasan baru yang kita terima, sudah pasti tidak semuanya sempurna. Masih ada bahagian-bahagian tertentu yang perlu diperbaiki.

Anggaplah setiap teguran yang anda terima adalah satu bentuk pembelajaran untuk anda menjadi seorang pekerja yang berkualiti dan berjaya. Usah berasa rendah diri apabila anda dikritik, sebaliknya jadikan setiap kritikan itu sebagai permulaan untuk anda mengubah cara kerja anda kepada yang lebih baik. Ingatlah setiap teguran, nasihat atau tunjuk ajar yang diberikan adalah satu bentuk ‘penghargaan’ kerana anda tahu diri anda diperhatikan.

Kenal pasti deskripsi tugas

Sewajarnya anda telah mengetahui tugasan kerja anda sebaik ditawarkan untuk memegang jawatan yang diberikan. Namun di peringkat awal, ‘kekaburan’ berhubung bidang kerja anda bukanlah sesuatu yang luar biasa. Dengan banyak bertanya, akan lebih memahami secara mendalam mengenai bidang tugas anda. Pun begitu, dalam tempoh 45 hari anda bekerja, buatlah semakan semula secara terperinci, tanggungjawab anda dalam melaksanakan bidang tugas anda.

Kenal pasti secara teliti supaya anda lebih memahami untuk melakukan tugas-tugas yang diberikan kepada anda. Jika boleh, senaraikan setiap tugasan yang diberikan dan bincanglah bersama bos anda agar anda lebih cekap untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan. Secara tidak langsung tindakan tersebut memberi peluang untuk anda memberikan persepsi anda sekali gus lebih memahami posisi tugas-tugas yang perlu dilakukan.

Lakukan tugasan dengan baik

Lazimnya apabila anda berhadapan dengan tugas-tugas anda pada setiap hari, ia akan menjadikan anda seorang yang mahir mengenai tugasan yang diberikan. Jika itu yang dapat anda ‘persembahkan’ kepada bos anda, ia sudah cukup untuk menggembirakan bos anda dengan hasil kerja yang anda lakukan. Tidak dinafikan, di peringkat awal anda mendaftar diri di tempat kerja yang baru, meraih kepercayaan rakan sepejabat apatah lagi bos anda memerlukan anda bekea keras.

Namun ia tidak bermakna, apabila anda mahir dengan tugasan-tugasan tersebut, anda boleh melakukannya dengan sambil lewa. Ingatlah tempoh dua bulan atau 60 hari anda bekerja adalah tempoh yang paling singkat untuk anda menunjukkan kemajuan kerja anda. Oleh itu pastikan anda dapat melakukan kerja-kerja yang diberikan sesempurna yang mungkin. Pun begitu sekiranya ruang tugas anda memerlukan kerja secara berkumpulan, ia mungkin lebih memudahkan kerana anda akan lebih faham mengenai tugasan yang sepatutnya anda lakukan setelah pembahagian kerja dilakukan.

Kekalkan semangat kerja

Tempoh dua bulan anda bekerja, seharusnya telah membuat anda lebih tahu dengan tugasan-tagasan yang diberikan. Dengan kata lain, anda sewajarnya boleh berdikari tan- pa perlu banyak lagi bertanya mengenai tugasan yang diberikan. Melainkan jika anda tidak pasti, tidak salah anda bertanya untuk lebih meyakinkan anda. Bagi mengekalkan semangat kerja anda, apa kata meluaskan lagi pergaulan anda. Sekurang-kurangnya dengan cara tersebut, anda boleh bertukar-tukar pandangan sekali gus mendapatkan idea-idea baru untuk diaplikasikan dalam tugasan anda.

Oleh itu, anda tidak akan berasa cepat bosan dengan tugasan sama yang diberikan kepada anda setiap hari. Apa pun, dalam memberikan hasil yang terbaik, anda dinasihatkan untuk tidak berasa cepat puas hati terhadap tugasan yang anda lakukan. Sebaliknya selalulah bertanya mengenai hasil tugasan yang telah anda lakukan. Kadangkala pujian-pujian yang diberikan oleh bos dapat menaikkan semangat untuk anda terus bekerja keras. Namun jika hasil kerja anda diktitik sekalipun, anda berasakan anda sudah mahir dengan tugas-tugas anda, jangan pula cepat putus asa. Buatlah kajian, di mana silapnya. Kalau anda masih tidak pasti, berterus teranglah dan dapatkan penjelasan daripada bos anda.

(Sumber : Al-Islam Mei 2007)

Image Hosted by ImageShack.us

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template