Custom Search

Ahad, Ogos 31, 2008

Anugerah Paling Agung

BULAN RAMADAN DAN IBADAT PUASA :
ANUGERAH ALLAH PALING AGUNG

Oleh : AL-IMAM

BULAN Ramadan dimana didalamnya ada satu perintah dari Allah iaitu PUASA adalah merupakan satu anugerah Allah s.w.t. kepada kita umat IsLam. Kita selaku umat Islam sangat-sangatlah beruntung dan bertuah kerana menerima anugerah Allah yang paling mulia dan istimewa itu. Sehingga Allah s.w.t. akan memberikan sendiri ganjaran fadilat bagi mereka yang mengerjakan ibadat tersebut.

Bukan sahaja ibadatnya sebagai perintah, bahkan bulannya iaitu RAMADAN itu sendiri merupakan bulan yang paling mulia anugerah Allah s.w.t. Apa juga amalan yang kita lakukan dalam bulan Ramadan ini berlipat ganda pahala dan ganjaran yang diberikan oleh Allah s.w.t kepada kita.

Tidak seperti bulan-bulan yang lain, dimana setiap amalan dan ibadah yang kita lakukan ada peruntukkan ganjaran yang diberikan oleh Allah. Yang demikian, kita selaku umat Islam patutlah merebut peluang yang diberikan oleh Allah sepanjang Ramadan ini dengan membanyakkan amalan. Kalau selama ini, kita jarang bersembahyang malam maka sepanjang Ramadan ini patutlah kita lakukannya. Perbanyakkanlah perbekalan kita untuk dibawa mengadap Allah s.w.t di akhirat nanti.

Tidak ada apa-apa yang dapat kita bawa di akhirat nanti, hanya sahaja amalan kebajikan sahaja yang akan menolong kita dari dilontarkan ke dalam api neraka. Harta benda yang kita kumpul, yang kita cari siang malam tidak akan ikut sama. Semuanya tinggal. Yang ikut kita sama ke dalam kubur ialah amalan sahaja.

Jadi, sepanjang Ramadan al-Mubarak ini perbanyakkanlah amalan kita. Biar kita TAMAK dalam mengumpul kebaikan pahala, tetapi jangan kita TAMAK dalam mengumpul harta, kerana ia tidak memberi apa-apa pertolongan di akhirat nanti. Sesungguhnya saat-saat yang paling agung untuk mengerjakan kebaikan adalah bulan Ramadan, bulan yang dimuliakan Allah dengan turunnya Al-Quran, kalam Allah tiada kebatilan di dalamnya saat turunnya dan sesudahnya, undang-undang yang abadi untuk menuntun manusia dan hukum langit untuk mengarahkan bumi ini.

"Bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al-Quran sebagal petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan batil.” (Al-Baqarah: 185)

Sesungguhnya Allah menganugerahkan bulan ini setiap tahunnya kepada umat Islam, mendatangi mereka sebagai tamu agung. Di antara manusia ada yang menyambutnya dengan sambutan yang baik dan menghormatinya, dan sebahagian lain ada yang keluar dari bulan Ramadan dalam keadaan yang lebih buruk lagi. Maka sungguh beruntunglah bagi siapa yang dimintakan syafaat oleh bulan Ramadan dan Al-Quran.

Nabi saw. bersabda yang ertinya: “Puasa dan Al-Quran itu memintakan syafaat bagi hamba pada hari kiamat. Puasa berkata, “Wahai Rabbku, aku mencegahnya makan dan syahwat, maka berilah dia syafaat kerananya". Al-Quran berkata, "Aku mencegahnya tidur pada malam hari, maka berilah dia syafaat kerananya". Baginda bersabda, “Lalu keduanya memintakan syafaat". (Diriwayatkan Ahmad, Ath-Thabrani dan Al-Hakim)

Ramadan adalah hari-hari besar untuk mengerjakan berbagai macam kebaikan, yang memang diberikan Allah kepada manusia. Ramadan adalah ‘minggu-minggu raya’ bagi orang-orang yang bertakwa dan saat-saat yang laris bagi orang-orang yang salih untuk berdagang. Setiap barang dagangan mempunyai saat-saat yang laris untuk diperdagangkan, yang pasti diketahui pedagangnya. Sehingga dengan begitu dia semakin bersemangat, agar keuntungan semakin melimpah. Dia semakin bersemangat dalam berdagang, mewaspadai kesialan, terus berdagang siang dan malam, untuk meraih keuntungan yang belum tentu didapat.

Dunia mempunyai para pedagang. Pedagang dunia menunggu hari-hari besar untuk memperolehi keuntungan. Pedagang akhirat juga menunggu hari-hari besar untuk memperolehi keuntungan. Tetapi keuntungan kedua pedagang berbeza. Keuntungan pedagang akhirat adalah ampunan dari Allah dan syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, sebagaimana firmanNya yang maksudnya: “Lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaannya dan tidak (pula) oleh jual beli dari mengingati Allah, dan (dari) mendirikan solat, dan (dari) membayarkan zakat. Mereka takut kepada suatu hari yang (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang." (An-Nun: 37)

Setiap tahun Ramadan tiba sebagai kesempatan emas bagi orang Muslim, untuk menambahkan kebaikan dan mengurangi sebab-sebab timbulnya keburukan. Pintu-pintu kebaikan dan pintu-pintu syurga terbentang lebar. Sementara pintu-pintu neraka tertutup rapat dan syaitan-syaitan terbelenggu.

Hal ini menunjukkan bahawa sebab-sebab kebaikan banyak dan sebab-sebab keburukan sedikit serta terbatas. Sungguh berbahagia orang yang boleh mempergunakan kesempatan ini. Disebutkan di dalam Ash-Shahihain, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang ertinya:
“Jika tiba Ramadan, maka pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup serta syaitan-syaitan dibelenggu." (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Puasa yang paling baik ialah jika puasamu bukan sekadar puasa perut dan kemaluan. Tetapi lidah, mata, telinga dan semua anggota badanmu harus suci. Kedua matamu harus suci dari memandang hal-hal yang haram. Lidah harus suci dari dusta, adu domba, caci maki dan perkataan yang tidak bermanfaat. Kedua telinga harus suci dari mendengar lagu-lagu dan perkataan yang buruk. Jangan hanya perut dan kemaluanmu saja yang berpuasa, tapi semua yang ada pada dirimu harus suci.

Engkau berpuasa dengan menahan diri dari apa yang dihalalkan Allah, berupa makan dan minuman. Namun engkau melahap apa-apa yang diharamkan Allah, berupa maksiat.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang ertinya: “Barang siapa tidak meninggalkan perkataan dusta dan pengalamannya maka tidak ada keperluan bagi Allah untuk meninggalkan makanan dan minumannya.” (HR Al-Bukhari, Abu Daud, At-Terimizi, An-Nasa’i dan Ibnu Majah)

Puasa adalah perisai untuk menghadang kederhakaan dan dosa di dunia serta dari neraka di akhirat. Puasa adalah perisai seperti yang dipergunakan salah seorang di antara kalian tatkala berperang. Tatkala engkau berpuasa, maka janganlah berkata kasar. Jika ada orang mencacimu atau mengajakmu berkelahi, maka katakanlab, “Sesungguhnya aku sedang berpuasa.”
Keburukan tidak perlu dibalas dengan keburukan, tapi keburukan harus dibalas dengan kebaikan. Engkau harus ingat bahawa engkau berada dalam ibadah yang tidak perlu dinodai.

Dengan sepenuh hati engkau boleh memberitahu, “Aku sedang berpuasa.” Jadi masalah ini tidak seperti yang biasa diakukan orang-orang bodoh, yang berkata ke sana ke mari di hadapan orang lain, lalu berkata: “Sebenarnya aku ini terlalu berat untuk melakukan puasa.” Seakan-akan Allah mensyariatkan puasa untuk merosakkan akhlak manusia.

Orang yang berpuasa harus mampu meguasai diri, mendidik diri sendiri, menjaga lidah, telinga, mata dan selunuh anggota hatinya. Nabi s.a.w. bersabda: “Berapa banyak orang yang berpuasa yang tidak mendapatkan dari puasanya selain rasa lapar.” (HR lbnu Majah, An-Nasa’i dan Al-Hakim)

Seseorang tidak berpuasa secara benar, sehingga hanya membuat jiwa dan badannya menjadi lemah, membuat perutnya menjadi lapar dan dahaga. Aisyah r.a, Al-Auza’i, Azh-Zhahini dan sejumlah fuqaha dari kalangan salaf berpendapat bahawa ghibah, adu domba, dusta dan kederhakaan membatalkan puasa. Menurut mereka, barang siapa melakukan hal-hal itu, maka dia harus mengqada' puasanya sehari. Sedangkan seluruh sahabat yang lain dan Jumhur Fuqaha menganggap hal-hal itu tidak membatalkan puasa. Hanya saja pahalanya di sisi Allah menjadi hilang.

Apakah hal ini dianggap remeh? Engkau lapar dan dahaga, tenggorokmu kering sepanjang hari, kemudian setelah itu engkau tidak memperolehi apa-apa di sisi Allah. Engkau keluar dalam keadaan hampa tangan tidak memperolehi hasil apa pun. Jagalah diri, lidah, telinga, mata, tangan, kaki dan seluruh anggota badan. Janganlah sampai menyentuh atau melakukan yang haram. Berusahalah untuk mensucikan diri pada bulan yang mulia ini, bulan untuk bersuci. Allah sudah memberi banyak kesempatan kepada kita untuk mensucikan diri.

Allah mengetahui bahawa didalam diri kita banyak terdapat kelemahan. Dia menciptakan kita dengan penciptaan yang bercampur. Di dalam diri kita ada tanah dan roh. Terkadang manusia lebih dikuasai unsur tanah, sehingga dia turun ke bumi dan merasa kekal di sana. Terkadang manusia lebih dikuasai unsur roh, sehingga dia naik ke atas menyerupai kedudukan malaikat.

Puasa disyariatkan Allah, agar kita boleh naik ke darjat para malaikat agar unsur Rabbani dan langit lebih tinggi kedudukannya daripada unsur tanah. Manusia bukan sekadar jasad dan roh. Bahkan rohlah yang hakiki, sedangkan jasad sekadar bungkus. Oleh kerana itu dia tidak boleh hidup hanya untuk kepentingan jasad dan badannya lalu melupakan jiwa dan rohnya.

Berangkat dan sinilah Allah mensyariatkan puasa, untuk meninggikan diri manusia, meninggikan jiwa dan rohnya, hingga dia menjadi sosok manusia yang sebenarnya. Sekali waktu manusia hidup lebih menyerupai sosok haiwan, dan bahkan lebih dekat dengan sosok syaitan. Maka Ramadan merupakan kesempatan untuk mensucikan diri dan naik ke darjat yang tinggi. Inilah kesempatanmu wahai insan Muslim untuk mendekatkan diri kepada Allah. Engkau mengharamkan sesuatu bagi dirimu, hanya kerana untuk keredhaan Allah.

Apa yang membuat mahu merubah disiplin hidupmu? Sebelum engkau makan pada pagi dan siang hari. Lalu engkau ubah disiplin ini. Apa yang membuatmu mahu melakukannya? Tidak lain kerana ibadah kepada Allah.

Disebutkan dalam sebuah hadis yang ertinya: "Setiap amal anak Adam bagi dirinya.
Satu kebaikan diberi balasan dengan sepuluh kebaikan yang serupa hingga tujuh ratus kali. Allah berfirman, : Kecuali puasa. Puasa itu bagiKu dan Aku membalasnya. Dia meninggalkan makanan kerana Aku, meninggalkan minuman kerana Aku, meninggalkan kenikmatannya kerana Aku dan meninggalkan isterinya kerana Aku.” (HR Al-Bukhari, Muslim, Malik, Abu Daud, At-Termizi dan An-N asa’i).

Hanya kenana Allah semata manusia meninggalkan apa yang diminatinya. Oleh kerana itu Allah mengaitkan ibadah ini kepada DiriNya. Pada bulan Ramadan insan Muslim dapat mensucikan diri dan naik ke atas. Sementara itu, setiap harinya Allah telah memberi kesempatan kepada kita untuk mensucikan diri dengan solat lima waktu. Rasulullah s.a.w bersabda yang ertinya: "Bagaimana pendapat kalian jika ada sebuah sungai di depan pintu rumah salah seorang diantara kalian, dia mandi di sungai itu lima kali setiap hari, masih adakah kotorannya yang menyisa?” Mereka menjawab, “Sedikit pun kotorannya tidak ada yang menyisa." Baginda bersabda, "Maka begitulah perumpamaan solat lima waktu. Allah menghapus kesalahan-kesalahan dengan solat itu." (HR. Al-Bukhari, Muslim, At-Termizi dan An-Nasa’i)

Ada kesempatan harian, dimana orang Muslim boleh membersihkan diri lima kali dari kerak-kerak dan kesalahannya, kemudian ada kesempatan mingguan pada hari Jumaat. Kemudian ada kesempatan tahunan pada bulan Ramadan, dengan berpuasa dan solat malam.

Disebutkan di dalam sebuah hadis sahih yang ertinya: “Barang siapa puasa Ramadan kerana iman dan mengharap redha Allah, maka diampuni dari dosanya yang telah lalu." (Muttafaq Alaihi)

Maksudnya diampuni dosa-dosanya yang kecil. Sedangkan dosa besar, maka harus dengan taubat nasuha, taubat yang sebenar-benarnya. Rasulullah s.a.w. juga bersabda yang ertinya:
"Solat lima kali, Jumaat ke Jumaat dan Ramadan ke Ramadan menghapuskan dosa-dosa antara keduanya selagi engkau menjauhi dosa besar.” (HR. Muslim)

Puasa dan solat malam boleh mendatangkan ampunan Allah bagi dosa-dosamu. Jika engkau ingin keluar dari bulan ini dalam keadaan terampuni dosa-dosamu, maka engkau harus berpuasa dan mendirikan solat malam dengan baik, iaitu seperti puasanya orang-orang Mukmin yang hanya mengharapkan redha Allah. Maka sungguh celaka orang-orang yang memasuki bulan Ramadan, tapi sama sekali tidak membezakan antara Ramadan dan bulan-bulan lainnya.

Mereka mengenakan label Islam dan hidup di tengah masyarakat Islam, namun merosak kesucian bulan Ramadan yang mulia ini. Apakah yang seperti ini layak terjadi di tengah masyarakat Islam? Demi Allah, tidak. Kalau pun bukan orang-orang fasik dan derhaka maka setidak-tidaknya mereka itu menyerupai orang kafir.

Barang siapa meremehkan kesucian bulan ini dan mengingkari kewajiban yang seharusnya dilakukan di dalamnya, maka dia seperti orang kafir yang membangkang. Hukumannya, dia harus dipisahkan dari anak dan isterinya dan dihukumi seperti orang yang murtad dari Islam.
Sedangkan orang yang mengakui kesucian bulan ini dan kewajibannya, tetapi dia tidak mahu mengerjakannya, maka dia adalah orang fasik yang derhaka, dan tidak dihukumi layaknya orang kafir.

Orang-orang muslim yang zaman dahulu sentiasa berpuasa dan menyuruh anak-anaknya yang masih kecil untuk berpuasa. Untuk itu mereka mencarikan mainan dan membuatkan pakaian dari bulu, agar mereka merasa terhibur hingga tiba waktu berbuka. Dengan kata lain, orang Muslim harus mendidik anak-anaknya untuk benpuasa, agar mereka tumbuh pada ibadah.
Setelah berumur tujuh tahun hingga sepuluh tahun, anak harus dilatih berpuasa selagi sanggup. Boleh saja dia disuruh berpuasa sehari dan sehari berikutnya tidak puasa. Jika benar-benar sudah terlatih, dia boleh disuruh berpuasa setiap hari. Kerana kebaikan itu berangkat dari kebiasaan dan keburukan itu juga berangkat darii kebiasaan.

Nikmat Allah yang dilimpahkan kepada kita di sini sangat besar, kerana puasa kita berlangsung hanya beberapa saat yang terbatas. Berbeza dengan orang-orang yang berada di Eropah bahagian utara. Amerika mahupun Kanada, yang harus berpuasa selama kurang lebih dua puluh jam. Kita berpuasa hanya beberapa saat yang terbatas. Siapa pun yang mempunyai hasrat dan kekuatan pasti sanggup melaksanakannya.

Sekalipun bagitu, Allah memberi keringanan kepada manusia untuk tidak berpuasa atau membatalkan puasanya kerana beberapa alasan, seperti sakit, berpergian, usia lanjut atau pekerjaan yang berat. Siapa yang melakukan pekerjaan berat yang tidak memungkinkan baginya untuk berpuasa, maka dia boleh tidak berpuasa, tetapi harus mengqadhanya pada hari lain.

Namun kita melihat orang-orang yang hidup di kampung dan pelosok, para pekerja bangunan yang tetap bekerja pada siang hari, dibakar terik matahari, tetapi berpuasa hingga petang hari. ltulah tekad dan semangat orang Mukmin. Boleh jadi ada pelajar yang bertanya-tanya, bertepatan dengan Ramadan ini ada ujian. Sementara dikhuwatirkan puasa boleh mengganggu tumpuan belajar dan tatkala menjawab soal-soal ujian. Lalu bagaimana jalan keluarnya?

Setiap orang Muslim harus berniat puasa, menguatkan tekad dan hasrat lalu mencuba, apakah dia sanggup atau tidak. Kalau memang dia benar-benar tidak sanggup, tidak boleh konsentrasi dan tidak memahami pelajaran dengan baik, maka dia boleh tidak berpuasa, tetapi harus mengqadhaknya pada kesempatan lain. Jika sejak semua dia berniat tidak berpuasa tanpa mencuba berpuasa terlebih dahulu, lalu dari mana dia tahu bahawa dia benar-benar tidak sanggup?

Banyak orang yang boleh merubah disiplin hidupnya. Banyak orang yang boleh berjaga sepanjang malam pada bulan Ramadan. Pelajar pun boleh berbuat seperti itu, berjaga sepanjang malam untuk belajar, lalu lebih banyak tidur pada siang hari. Siapa yang memungkinkan boleh berbuat seperti itu, maka itu akan lebih mudah baginya. Yang penting adalah niat yang kuat untuk benpuasa, dengan tetap memelihara adab-adabnya seperti yang telah disyariatkan Allah.

Setiap orang Muslim harus berpuasa semenjak fajar hingga tenggelamnya matahari, dengan menjauhi semua yang membatalkan puasa. Setelah matahari terbenam, maka dia harus bersegera berbuka. Nabi s.a.w. bersabda tentang hal ini, “Manusia sentiasa dalam keadaan baik selagi mereka segera berbuka." (Muttafaq Alaihi)

Menyegerakan berbuka dan mengakhiri sahur merupakan petunjuk Nabi s.a.w. dan para sahabat. Baginda juga bersabda yang ertinya: “Sesungguhnya kami para nabi diperintahkan untuk menyegerakan berbuka dan mengakhirkan sahur kami, serta meletakkan tangan kanan kami di atas tangan kiri kami dalam solat.” (HR. Al-Haitsami dan Ath-Thabrani)

Dari Amr bin Hurait dan Amr bin Maimun, keduanya berkata: “Para sahabat Rasulullah s.a.w adalah orang yang paling cepat berbuka dan paling lambat sahurnya.”

Rasulullah s.a.w biasa berbuka sebelum solat dengan minuman yang dingin dan segar. Jika tidak ada, maka baginda berbuka dengan beberapa buah kurma. Jika tidak ada buah kurma, maka baginda minum beberapa teguk air. (HR Abu Daud, At-Termizi dan Al-Hakim)

Menyegerakan berbuka dan mengakhirkan sahur hingga mendekati fajar hukumnya sunat. Di sana tidak ada istilah waktu imsak. Ini di luar ketentuan syariat, tidak boleh dijadikan pegangan dan bahkan boleh dikatakan sebagai tradisi yang berlebih-lebihan dan ditolak Islam. Nabi s.a.w
juga melarang puasa pada hari yang meragukan, iaitu setelah tarikh dua puluh sembilan Syaaban. Baginda melarang puasa setelah tarikh itu kecuali jika kebetulan sebelumnya ada puasa lain seperti puasa hari Isnin atau Khamis.

Mengapa ada larangan itu? Agar tidak terjadi sikap yang berlebihan-lebihan dalam agama, lalu berubah menjadi tradisi di tengah umat. Islam itu mudah dan syariat itu lurus lagi lapang penuh tenggang rasa. Maka Allah berfirman dalam ayat tentang puasa. "Allah menghendaki kemudahan bagi kalian dan tidak menghendaki kesukaran bagi kalian." (Al-Baqarah: 185)

Kita harus melaksanakan puasa dan mendirikan solat malam dengan baik atau berdasarkan iman dan mengharapkan redha Allah, seperti yanag dilakukan onang-orang mukmin yang salih. Jadi bukan solat sekian rakaat yang didirikan tanpa ada kekhusyukkan dan thuma’ninah. Sebab thuma’ninah termasuk rukun dalam solat.

Kita menginginkan agar setiap orang Muslim hidup bersama Kitab Allah, dalam rengkuhan Al-Quran. Sementara Ramadan adalah bulan Al-Quran. Dia boleh hidup bersama Al-Quran dengan cara membacanya menurut kesanggupannya. Setiap hunuf yang dibaca dia mendapatkan sepuluh kebaikan. Jika tidak boleh membaca, dia boleh mendengarkannya dari bacaan orang lain.

Alangkah nikmatnya solat tarawih dengan bacaan Al-Quran yang khusyuk. Tapi solat di sini bukan solat seperti yang dilakukan orang-orang di masjid, yang dilakukan kadarnya, yang mereka lakukan kerana akan mendapat cambukan di punggung. Yang kami maksudkan untuk mendapati ampunan dan rahmat dari Allah serta kebebasan dari api neraka.

Inilah bulan Ramadan bulan yang dianugerahkan Allah agar kita mensucikan dan membersihkan diri dari keburukan dan dosa, membekalkan diri dengan kebaikan dan menambah tabungan kita di sisi Allah. Kini manusia berusaha untuk memperbanyakkan tabungan di bank. Seberapa banyaknya tabungan meneka, tetap saja tidak akan bermanfaaat sedikit pun di hari kiamat.

Memang tidak ada salahnya jika manusia menambah tabungan, asalkan dan mata pencariannya yang halal dan tidak kikir untuk mengeluarkannya, apalagi jika hukumnya wajib. Tetapi yang paling penting adalah tabungan yang bermanfaat baginya pada hari yang tidak ada mata wang kecuali kebaikan dan keburukan.

Image Hosted by ImageShack.us

0 ulasan:

Contact Me

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau cadangan, sila guna borang di bawah :

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template